Delrapport 2 – evaluering av langtidsoppgaven
Hjelpemiddelbruk i langtidsoppgaven – hvilke ressurser bruker elevene?
Rapporten stiller spørsmål om hvordan elevene bruker hjelpemidler i langtidsoppgaven, og hvilke ressurser de opplever som mest nyttige. Det er tydelige forskjeller i bruk av hjelpemidler både mellom fagene og skolene. Funnene belyser også utfordringer knyttet til kunstig intelligens (KI) i opplæringen.
Om rapportserien
Denne rapporten inngår i evalueringen av utprøving med langtidsoppgaven som alternativ til dagens eksamensform. Evalueringen gjennomføres av NTNU-ILU på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Evalueringen av langtidsoppgaven gjennomføres i to deler. Første leveranse (delrapport 1 og delrapport 2) presenterer funn fra utprøvingen i skoleåret 2023/2024 for fagene biologi 2, matematikk 1P-Y og politikk og menneskerettigheter. Neste leveranse vil inkludere videre utprøving samt erfaringer fra Engelsk 2.
Se også:
Delrapport 1: Langtidsoppgaven som alternativ til eksamen – hva viser første utprøving?
Hovedfunn
- Lærebøker og nettsteder er sentrale hjelpemidler, spesielt i biologi 2 og politikk og menneskerettigheter. Elevene i matematikk 1P-Y bruker disse i mindre grad og benytter seg oftere av digitale verktøy.
- De fleste elevene rapporterer at de ikke har brukt KI i arbeidet med langtidsoppgaven.
- Tilgangen til opplæring i KI varierer betydelig mellom elever og fag.
- Læreres regulering av KI-bruk varierer sterkt. Noen lærere har innført totalforbud, mens andre tillater KI i avgrensede deler av prosessen.
Denne rapporten undersøker hvilke kilder og verktøy elever har benyttet i gjennomføringen av langtidsoppgaven. Rapporten bygger på en spørreundersøkelse blant 863 elever i fagene biologi 2, matematikk 1P-Y og politikk og menneskerettigheter (POM).
Lærebøker og nettsteder som hjelpemidler
Spørreundersøkelsen viser at lærebøker og nettsteder er mye brukt som hjelpemidler i langtidsoppgaven, spesielt i biologi 2 og POM, mens bruken er lavere i matematikk 1P-Y. Store norske leksikon (SNL) er det mest brukte nettstedet. Elever i matematikk 1P-Y rapporter i mindre grad å bruke lærebøker og nettsteder enn elever i de andre fagene. I stedet benytter de i større grad digitale verktøy som Excel og Power-Point. Mens elever i biologi 2 og POM i stor grad har valgt hjelpemidler selv, oppgir flere i matematikk 1P-Y at læreren har bestemt dette. I matematikk er det også vanligere at læreren gir spesifikke retningslinjer for bruk av digitale verktøy, noe som skiller seg fra praksisen i de andre fagene.
De fleste elevene rapporterer at de ikke har brukt KI i arbeidet med langtidsoppgaven
Bruken av KI i langtidsoppgaven er begrenset, og de fleste elever rapporterer at de ikke har anvendt KI i arbeidet sitt. Blant de som har brukt KI, er ChatGPT og NDLA de mest populære verktøyene, og det vanligste bruksområdet har vært hjelp til å formulere problemstillinger. Noen elever har også brukt KI til informasjonsinnhenting, språkvask eller oppsummering av tekst.
Tilgangen til opplæring i KI varierer betydelig mellom elever og fag
Mange elever oppgir at de ikke har fått noen form for opplæring i hvordan KI kan brukes i skolearbeid. Når opplæring har funnet sted, har den primært vært rettet mot kritisk vurdering av innhold generert av KI, mens praktisk bruk i oppgavearbeid i mindre grad har blitt dekket. Bevisstheten rundt etiske utfordringer knyttet til KI er også ulik blant elevene – noen har fått opplæring i problemstillinger som juks, kildehenvisning og bias, mens andre i liten grad har reflektert over disse aspektene.
Læreres regulering av KI-bruk varierer sterkt
Elever rapporterer om store forskjeller i hvordan lærere har regulert bruken av KI i langtidsoppgaven. Noen elever oppgir at deres lærere har innført et totalforbud, slik at KI ikke har vært en tilgjengelig ressurs i arbeidet. Andre elever forteller at læreren har tillatt bruk av KI, men kun i avgrensede deler av prosessen, for eksempel til idéutvikling eller problemformulering, mens bruk i skriving eller analyse ikke har vært tillatt. Noen elever rapporterer også at KI ikke har vært et tema i undervisningen, noe som har ført til usikkerhet om hva som faktisk er lov å bruke.