Forskningsantologi

Hva bidrar til god læring i matematikk og naturfag? Funn fra TIMSS-undersøkelsen

Ulikhetene i norske elevers prestasjoner i matematikk og naturfag har økt, og sosioøkonomisk bakgrunn spiller en stadig større rolle for hvordan elevene presterer. Samtidig har faktorer som god skoleledelse, godt samarbeid mellom skole og hjem og høy undervisningskvalitet positiv betydning for elevenes læring.

Hovedfunn

  • Sosioøkonomisk bakgrunn har økende betydning.
  • Foreldreinvolvering og god skoleledelse gir bedre resultater.
  • Endringer i læreplanen må følges opp.
  • Elevene rapporterer om dårligere undervisningskvalitet.
  • Det er behov for å styrke elevenes motivasjon.

Sosioøkonomisk bakgrunn har økende betydning

Forskerne finner at elevenes sosioøkonomiske status (SØS) har fått stadig større betydning for prestasjoner i matematikk og naturfag siden 1995. TIMSS-data viser at forskjellene mellom elever med høy og lav SØS har økt, og at andelen «resiliente» elever, de som lykkes til tross for lav SØS, har gått ned. Dette tyder på at skolen i mindre grad kompenserer for ulikheter i hjemmemiljøet enn tidligere.

Foreldreinvolvering og god skoleledelse gir bedre resultater

Undersøkelsene viser at et godt samarbeid mellom hjem og skole, og foreldre med fokus på læring, har en tydelig positiv sammenheng med elevenes prestasjoner, særlig i matematikk. Forskerne finner også at rektorer med utdanning i skoleledelse og lang erfaring, bidrar til bedre resultater i både matematikk og naturfag.

Endringer i læreplanen må følges opp

Norske elever på 5. trinn undervises i færre matematiske emner enn tidligere, spesielt innen geometri, måling og statistikk. Disse temaene introduseres nå senere i læreplanen. Forskerne peker på at dette kan ha konsekvenser for elevenes grunnleggende kompetanse og progresjon i matematikk. De peker på at endringen gir behov for å følge med på hvordan faglig innhold og rekkefølge har sammenheng med elevenes læring over tid.

Elevene rapporterer om dårligere undervisningskvalitet

Forskerne finner en sammenheng mellom nedgang i elevenes opplevelse av undervisningskvalitet fra 2019 til 2023, og nedgangen i prestasjoner i matematikk. TIMSS måler undervisningskvalitet gjennom faktorer som klasseledelse, kognitiv utfordring og støtte i læringsprosessen. Alle disse faktorene har stor betydning for elevenes resultater. Dette viser at satsing på undervisningskvalitet er en nøkkel til å løfte læringsutbyttet.

Behov for å styrke elevenes motivasjon

Forskerne finner en klar sammenheng mellom elevenes motivasjon, selvtillit og prestasjoner. Elever med høy selvtillit og interesse for matematikk løser oppgaver raskere og mer effektivt, og oppnår bedre resultater. Det er også en tydelig sammenheng mellom innsats og prestasjon. Samtidig viser undersøkelsen at få elever rapporterer at de har høy motivasjon. Forskerne peker derfor på behovet for å styrke elevenes indre motivasjon og begrepsforståelse, særlig innen algebra og tolkning av grafiske framstillinger.

Hva er TIMSS?

Om antologien

Kort oppsummering av tema og funn fra hvert kapittel