Motivasjon og læringsmiljø påvirker ICCS-resultater

Den internasjonale demokrati- og medborgerskapsundersøkelsen (ICCS) viser at norske elevers demokratikunnskap faller. En ny analyse fra NTNU hevder at motivasjon, innsats og skolens kultur har stor betydning for resultatene.

 

NTNU har publisert en ny analyse av de norske ICCS-resultatene fra 2022 i tidsskriftet Bedre skole. Analysen ser nærmere på elevene på laveste kunnskapsnivå, som kan ha lav utdanningsambisjon og svak motivasjon for å gjennomføre undersøkelsen. Digital gjennomføring gir prosessdata om tidsbruk og frafall som gir oss innsikt i tidsbruk og frafall ved gjennomføringen av ICCS, og funnene tyder på at blant elevene som skårer dårligst på kunnskapstesten handler resultatet ikke bare om kunnskap, eller mangelen på kunnskap, men også om motivasjon og innsats.

Artikkelen viser også at skolens kultur og læringsmiljø har spesielt stor betydning for elever med svake resultater.

Hva er ICCS?