Økonomisk tilsyn av private barnehager – oppsummering 2022

Bakgrunn, forventninger og overgangsregler

Bakgrunn

I 2022 overtok Udir tilsyns- og veiledningsansvaret for økonomien i private barnehager fra kommunene. Som en viktig aktør i utarbeidelsen av regelverket som gir rammebetingelsene for barnehagesektoren, som produsent av statistikk og analyser, og ikke minst som klageinstans, bygger den nye rollen på mye av den eksisterende institusjonelle kunnskapen i direktoratet.

Barnehagesektoren har vært gjennom et stort løft kapasitetsmessig som følge av barnehagereformen fra 2003. Insentivene som var nødvendige for å oppnå barnehagereformens målsettinger har virket, og barnehagesektoren er nå så godt som ferdig utbygd. I 2021 gav barnehagesektoren tilbud til 268 465 barn. Av disse fikk nesten halvparten tilbud i den private barnehagesektoren (133 391 barn).1 De private barnehagenes tilbud har derfor vært svært viktig for å oppfylle målet om full barnehagedekning.

Fortjenesten i private velferdstjenester som barnehager, har vært et tema på dagsorden både politisk og i media de senere årene. Regjeringen startet en prosess for å modernisere regelverket, slik at det skal tilpasse seg bedre til dagens private barnehager. I dette arbeidet ble det etterlyst et økonomisk tilsyn som blant annet hadde myndighet på tvers av kommunegrenser, og som hadde spesifikk kompetanse på økonomisk tilsyn. Et slikt økonomisk tilsyn fordrer kompetanse for å forstå de økonomiske disponeringene i de private barnehagene og de juridiske problemstillingene knyttet til om økonomiske disponeringer er i tråd med regelverket.

Forventninger

Forventingene til det nasjonale økonomiske tilsynet av barnehagene var store. I perioden mellom 2013 og 2016 hadde det blitt ført økonomisk tilsyn med om lag 1 prosent av de private barnehagene. Departementet la til grunn at tilsyn med private barnehager skulle ha like stort omfang som tilsynet med privatskoler. Udir fører tilsyn med 10 til 15 prosent av privatskolene hvert år. Ser vi på kun økonomiske tilsyn av privatskoler har det i snitt vært åpnet 8 tilsyn i året i perioden 2010 til 2021, noe som utgjør i underkant av 3 prosent årlig av de om lag 300 privatskolene. Antall private barnehager er omtrent 10 ganger flere enn antall private skoler.

Også det offentlige ordskiftet har bidratt til å skape forventinger til det nasjonale økonomiske tilsynet. Enkelte medieoppslag gir inntrykk av at for mye offentlige midler går til barnehageeierne, og det er tatt til orde for at lovverket bør strammes inn.

Det offentlige gav en rekke økonomiske støtteordninger og insentiver til å bygge og drive private barnehager etter barnehageforliket i 2003. Krav til offentlig tilskudd og foreldrebetaling i barnehageloven og kommunens myndighet til å føre tilsyn, kom først i 2013. Siden den gang har regelverket blitt skjerpet, for å tilpasses dagens barnehagesektor.

Økonomisk tilsyn av private barnehager skal sikre at offentlig tilskudd og foreldrebetaling kommer barna i barnehagen til gode. Formålet er ikke å hindre fortjeneste i privat barnehagesektor, all den tid det er tillatt å ta ut lovlig opptjent utbytte.

Så lenge kapitalstrukturen i private barnehager inneholder store verdier, blant annet fra de økonomiske insentivene for å oppnå full barnehagedekning i Norge, vil det derfor være mulig å hente ut verdier gjennom for eksempel endringer i kapitalstruktur eller ved salg. Dette må barnehagene gjøre innenfor lovverket, og det er naturlig at tilsynet følger med på at dette skjer innenfor rammene av barnehageloven.

Mål

Det strategiske målet med tilsynet er å sørge for at de private barnehagene følger og etterlever regelverket, slik at offentlige tilskudd og foreldrebetaling kommer barna til gode. Vårt mål med tilsynet er ikke å maksimere tilbakebetaling av tilskudd, gjennomføre flest mulig tilsyn eller å finne flest mulig brudd på regelverket. Vi vil veilede, føre tilsyn og være åpne og tilgjengelige for å øke regelversetterlevelsen. Forebygging gjennom veiledning vil ha en sentral plass i det økonomiske tilsynet med private barnehager som Udir utfører.

Overgangsregler

Da Udir overtok ansvaret for å føre tilsyn med økonomiske forhold i private barnehager var det flere kommuner som hadde pågående økonomiske tilsyn med barnehager. Kunnskapsdepartementet vedtok derfor forskrift om overgangsregler til barnehageloven. Forskriften trådte i kraft 1. januar 2022. Kommuner som hadde pågående tilsynssaker, hvor det ikke var sendt foreløpig tilsynsrapport før 1. januar 2022, skulle overføre disse til oss. I tilfeller hvor det var sendt foreløpig tilsynsrapport skulle kommunene fullføre tilsynene selv.

Vi overtok 14 tilsyn fra kommunene. Vi har grunner til å tro at dette tallet kan endre seg, da vi i 2023 har mottatt flere tilsyn som skulle blitt overført i 2022.