Behandling av klager på standpunktkarakterer i fag

6. Hva skal statsforvalteren vurdere?

Statsforvalteren skal foreta en skjønnsmessig helhetsvurdering av om fastsetting av standpunktkarakteren er i samsvar med regelverket på bakgrunn av klagen, faglærers begrunnelse og uttalelse fra skolen.

Statsforvalteren må ta stilling til alle kravene for fastsettelse av standpunktkarakterer, og samlet avgjøre om fastsettelsen av den enkelte karakteren må gjøres på nytt. Statsforvalteren må også vurdere om de ulike kravene til standpunktfastsettelse skal tillegges samme vekt i det konkrete tilfellet. Noen av kravene for fastsettelse av standpunktkarakter kan nærmest automatisk innebære at karakteren må oppheves dersom de ikke er fulgt, eksempelvis om karakteren er fastsatt på bakgrunn av feil læreplan. Andre krav er mer skjønnsmessige. 

Statsforvalteren skal ikke vurdere om den fastsatte standpunktkarakteren er riktig. Vurderingen av elevens faglige nivå, er det skolen som har ansvaret for.

Grunnlaget for vurderingen er i tråd med opplæringsforskriften

Reglene om fastsetting av standpunktkarakterer i fag i opplæringsforskriften § 9-16 skal forstås i lys av § 9-1. Grunnlaget for vurdering i fag skal være kompetansemålene i læreplanen i faget, og at kompetansemålene skal forstås i lys av teksten «Om faget» i læreplanen.

Når statsforvalteren skal ta stilling til en klage, innebærer dette at de må se om faglærer har: 

  • satt karakteren på grunnlag av riktig læreplan. 
  • trukket inn utenforliggende momenter som innsats, fravær og oppførsel. Innsats kan være en del av vurderingsgrunnlaget dersom det går frem av læreplanen i faget.

Dersom det er trukket inn ikke-faglige forhold vil dette som oftest innebære at karakteren ikke er fastsatt i samsvar med reglene om standpunktvurdering i fag. 

Karakteren er uttrykk for elevens samla kompetanse ved avslutningen av opplæringen

Samla kompetanse

Å vurdere samla kompetanse betyr at læreren må løfte blikket fra ett og ett kompetansemål og se dem i sammenheng. Det innebærer at læreren skal gjøre en vurdering av elevens samla kompetanse ved fastsettelsen av standpunktkarakteren, basert på kompetansemålene i læreplanen i faget i lys av delen "Om faget"

En standpunktkarakter fastsatt på bakgrunn av én prøve vil normalt ikke være tilstrekkelig for å vurdere elevens samla kompetanse. Standpunktkarakteren skal heller ikke være et matematisk gjennomsnitt av karakterer gitt i underveisvurderingen i løpet av opplæringsåret. 

Når Statsforvalteren i sin klagebehandling skal vurdere om standpunktkarakteren er fastsatt på bakgrunn av elevens samla kompetanse, skal ikke statsforvalteren overprøve faglærers faglige vurdering. Statsforvalteren må imidlertid, på bakgrunn av faglærers redegjørelse, ta stilling til om det er gjort en vurdering av elevens samla kompetanse, i tråd med kravene i regelverket. Statsforvalteren må selv vurdere hvor mye informasjon de trenger fra faglærers begrunnelse.

Ved avslutningen av opplæringen

En standpunktkarakter er en sluttvurdering, og skal være uttrykk for elevens sluttkompetanse i faget. Uavhengig av hvordan skolen og faglæreren organiserer opplæringen i faget, skal læreren gjøre en samla vurdering av elevens kompetanse mot slutten av opplæringen. Det betyr ikke at faglæreren skal ha vurdert eleven i hvert enkelt kompetansemål rett før standpunktkarakteren fastsattes, eller at læreren har gjennomført en rekke vurderinger rett før fastsetting av standpunktkarakteren.

Det er opp til skolen å avgjøre hva som er slutten av opplæringen. Ved såkalt ploging av fag, vil avslutningen av opplæringen være tidligere.

Det er gjort endringer opplæringsforskriften som trer i kraft 1. januar 2026.

Kompetanse elevene har vist i den tiden de har fått opplæring er en del av vurderingen

Kompetansen eleven har vist i løpet av opplæringen, som gir relevant informasjon om elevens sluttkompetanse, skal tas med i vurderingen når læreren fastsetter standpunktkarakteren. Læreren må altså ikke utelukkende fastsette standpunktkarakteren på bakgrunn av kompetanse eleven har vist ved avslutningen av opplæringen. 

Eleven har fått anledning til å vise kompetanse på flere og varierte måter

For å fastsette standpunktkarakter, må læreren ha tilstrekkelig kunnskap om elevens kompetanse. Siden kompetanse kan komme til utrykk på ulike måter og læreplanen for et fag omfatter ulike kompetansemål, skal læreren legge til rette for at eleven får anledning til å vise kompetansen sin på flere og varierte måter. Faglæreren kan få kunnskap om elevens utvikling og kompetanse på mange ulike måter, f.eks. gjennom observasjoner, fagsamtaler, dialog, diskusjoner eller fremføringer, skriftlige eller muntlige prøver, ulike typer elevarbeid og læringslogger. 

Kjent med hva det blir lagt vekt på

En gjennomgang av kompetansemålene tidlig i opplæringen kan gjøre det tydelig for elevene hva som er grunnlaget for standpunktkarakteren. I tillegg vil dialog med elevene underveis i opplæringen skape god sammenheng mellom underveis- og standpunktvurdering og bidra til en forutsigbar vurdering

Statsforvalteren må derfor se om skolen som minimum har gitt eleven en generell veiledning/gjennomgang av kompetansemålene i læreplanen, som typisk gjøres tidlig i skoleåret.