Behandling av klager på standpunktkarakterer i fag

5. Hvordan skal skolen behandle klagen?

Skolen skal vurdere klagen, og kan velge å omgjøre karakteren til gunst for eleven

Når skolen har mottatt en klage på en standpunktkarakter, skal skolen vurdere klagen før den eventuelt sender saken videre til statsforvalteren. Skolen må vurdere om standpunktkarakteren er riktig satt og basert på dette avgjøre om de er enige i klagen. Rektor har ansvaret for at vurderingen blir gjort, og skal involvere den faglæreren som har fastsatt standpunktkarakteren. Dersom skolen mener standpunktkarakteren er fastsatt på riktig måte, skal den sende klagen og aktuelle dokumenter over til statsforvalteren.

Dersom skolen er enig i klagen, kan den selv endre vedtaket til gunst for eleven. Det innebærer at skolen kan sette opp karakteren. Dette kan skolen gjøre dersom den er enig i at reglene for fastsettelse av standpunktkarakter i fag ikke ble fulgt, og enig i at karakteren burde vært høyere. Avgjørelsen om å endre standpunktkarakteren må tas i samråd med faglærer som satte den opprinnelige karakteren. Skolen kan ikke endre vedtaket ved å sette karakteren ned.

For klager som gjelder IV, innebærer det å endre vedtaket til gunst at skolen fastsetter en standpunktkarakter mellom 1 og 6. 

Dersom skolen setter opp karakteren eller setter en karakter (ved IV), skal den ikke sende saken til statsforvalteren. Den nye karakteren er et nytt vedtak, der eleven og foreldrene kan be om begrunnelse etter opplæringsforskriften § 10-3. Eleven får en ny rett til å klage.

Skolen kan også rette rene feilføringer etter opplæringsforskriften § 9-9, uten at saken sendes til statsforvalteren.

Skolen skal sende klagen til statsforvalteren

Det er statsforvalteren i fylket som er klageinstans for klager på standpunktkarakterer, både i grunnskolen og i videregående opplæring. 

Når skolen har mottatt klage på en standpunktkarakter, skal skolen sende klagen videre til statsforvalteren som skal behandle klagen. Unntaket er hvis skolen etter å ha vurdert klagen selv velger å sette opp karakteren eller retter en feilføring.

Sammen med klagen skal skolen legge ved en begrunnelse fra faglærer for hvordan standpunktkarakteren er fastsatt og en uttalelse fra skolen. Dette står i opplæringsforskriften § 10-4. Klageren skal ha kopi av oversendelsen.

Faglærers begrunnelse

Faglærers begrunnelse skal gjelde den eleven som har klaget. Faglærer skal vise til hvordan hen har fulgt kravene for fastsetting av standpunktkarakteren, det vil si at

  • grunnlaget for vurderingen er i tråd med opplæringsforskriften § 9-1  
  • karakteren er et uttrykk for elevens samla kompetanse ved avslutningen av opplæringen 
  • kompetanse elevene har vist i den tiden de har fått opplæring er en del av vurderingen
  • eleven har fått anledning til å vise kompetanse på flere og varierte måter

Hva de enkelte kravene handler om, er beskrevet i Hva skal statsforvalteren vurdere?. Faglærers begrunnelse og det statsforvalteren skal vurdere må ses i sammenheng. Faglærer skal ikke begrunne karakteren/elevens faglige nivå. En begrunnelse for hvordan kravene til fastsetting av karakteren til den enkelte elev er fulgt, er normalt tilstrekkelig.

Skolens uttalelse

Skolen skal legge ved en uttalelse om saksbehandlingen. Skolen skal for det første vise til saksgangen. Det vil si

  • en kort beskrivelse av skolens prosedyrer for fastsetting av standpunktkarakterer.
  • tidspunktet for når den påklagede standpunktkarakteren ble fastsatt.
  • datoen for en eventuell eksamen i faget.

Skolen skal for det andre bekrefte at faglærers begrunnelse oppfyller kravene til fastsettelse av standpunktkarakter i faget. Det vil si at skolen har gjennomgått og kvalitetssikret faglærers uttalelse.

Skolen skal for det tredje vise til at de har gitt eleven en generell veiledning/gjennomgang av kompetansemålene i læreplanen som typisk gjøres tidlig i skoleåret.

Som hovedregel skal skolens uttalelse skrives av rektor som øverste ansvarlige på skolen. At opplæringsforskriften § 9-16 bruker ordet «skolen» fremfor «rektor», betyr imidlertid at rektor har adgang til å delegere oppgaven med å skrive uttalelsen til andre på skolen, eksempelvis til avdelingsleder eller andre i skolens ledelse, hvis det er behov for det.