– Viktig at skolen følger opp fravær fra første dag
Fraværet fortsetter å øke for elever på både videregående og 10. trinn, viser ny statistikk. – Det er viktig å raskt finne ut hva som er årsaken til at eleven er borte. Fravær kan få store konsekvenser for eleven på kort og lang sikt, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Utdanningsdirektoratets statistikk viser at antall elever med høyt fravær går opp, samtidig som antall elever med lavt fravær går ned. Blant elevene i videregående opplæring har 18 prosent av elevene mer enn 50 timer fravær.
Antall elever med høyt dagsfravær har også økt. Hver tiende elev i videregående opplæring var borte fra skolen mer enn 20 dager. En typisk elev på videregående har 5 dager og 20 timer fravær på vitnemålet, det er én dag og én time mer enn i forrige skoleår.
På tiende trinn har en typisk elev ni dager og åtte timer fravær. Én av seks elever var borte fra skolen i mer enn 20 dager, noe som også er en økning fra forrige skoleår.
På både videregående og 10. trinn er fraværet høyere enn det var før pandemien. Elevenes fravær har tydelig sammenheng med karakterene deres.
Skolen må ha tett oppfølging av elevene
– Elever som ikke møter på skolen må følges tett opp fra første dag. Det er viktig å snakke med eleven, og raskt finne ut hva som ligger bak, når en elev begynner å få fravær. Fravær fra skolen kan være et tegn på at eleven ikke har det bra, sier Rosenkvist.
Utdanningsdirektoratet har samlet ressurser og forskning på feltet for å støtte skolene i arbeidet med skolefravær. Tidlig kartlegging av årsaker og å sette i gang tiltak raskt, er avgjørende for å forebygge mer alvorlige og varige utfordringer. Gode relasjoner mellom lærer og elev, tett samarbeid med hjemmet og arbeid med å bygge et trygt og godt skolemiljø, kan bidra til å redusere fraværet.
– Det er viktig for alle elever å være del av det fellesskapet som skolen er, og delta i læring og danning. Det gjelder både de elevene som klarer seg godt, og de vi er mest bekymret for. Det er derfor viktig at skolen jobber med et trygt og godt skolemiljø for å forebygge fravær. De bør også ha gode rutiner og systemer for å følge med på fravær hos alle elever, sier Rosenkvist.
Udirs råd til skoler om håndtering av bekymringsfullt fravær:
- Snakk med eleven med en gang.
- Kartlegg årsakene til fraværet.
- Ha en tett dialog med foreldrene.
- Prioriter relasjonen mellom lærer og elev.
- Sørg for at eleven opplever tilstrekkelig faglig mestring.
- Jobb for å styrke elevens relasjoner til medelever.
- Samarbeid med PPT og andre i laget rundt barnet.
Sammensatte årsaker krever bredt samarbeid
Årsakene til fravær er ofte sammensatte, og det er ofte behov for at skolen samarbeider på tvers av tjenester for barn og unge, som pedagogisk-psykologisk tjeneste og helsetjenester. Utdanningsdirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Helsedirektoratet, Statped og Folkehelseinstituttet samarbeider nå om å utvikle nasjonal retningslinje for forebygging og oppfølging av bekymringsfullt skolefravær.