Håndveverfaget - modulstrukturert opplæring for voksne (HVF05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vedlikehold og ressursutnyttelse
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- reparere og vedlikeholde vevde tekstiler og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker kvalitet og holdbarhet
- vurdere håndverksfaglig kvalitet på eget og andres arbeid ut fra holdbarhet, funksjon og estetisk uttrykk (hentet fra Læreplan i vg1 håndverk, design og produktutvikling)
- gjøre rede for hvordan gjenbruk, avfallshåndtering og valg av materialer kan bidra til en bærekraftig produksjon (hentet fra Læreplan i vg2 søm og tekstilhåndverk)
- anvende og vedlikeholde maskiner, verktøy og utstyr i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen vedlikehold og ressursutnyttelse når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen vedlikehold og ressursutnyttelse. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i vedlikehold og ressursutnyttelse. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
