Håndveverfaget - modulstrukturert opplæring for voksne (HVF05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter veving og grunnbindingene
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- sette opp en vev og gjøre rede for hvordan ulike valg av material og redskap påvirker arbeidsprosessen
- utforske og anvende grunnbindingene og variasjoner av disse i eget arbeid
- bruke hensiktsmessige arbeidsstillinger og gjøre rede for hvordan man kan bidra til gode arbeidsrutiner i en produksjon
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen veving og grunnbindingene når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen veving og grunnbindingene. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i veving og grunnbindingene. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
