Fysikk (FYS01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter fysikk 2
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- planleggje, gjennomføre og vidareutvikle forsøk og analysere data og berekne usikkerheit for å vurdere gyldigheita av funn
- presentere sentrale element i ny kunnskap i fysikk som er eit resultat av internasjonalt forskingssamarbeid, og vurdere korleis slikt samarbeid bidreg i kunnskapsutviklinga
- bruke numeriske metodar og programmering til å utforske og modellere fysiske fenomen
- utforske, beskrive og modellere rørsle i to dimensjonar
- gjere greie for korleis krefter kan forårsake krumlinja rørsle, og bruke dette i berekningar
- beskrive elektriske og magnetiske felt og gjere greie for krefter på objekt med masse og ladning i slike felt
- gjere greie for energibevaring i gravitasjonelle sentralfelt og bruke dette til å berekne rørsle i slike felt
- utforske ulike måtar å indusere elektromotorisk spenning og straum på, og analysere resultata
- forklare korleis induksjon kan inngå i berekraftig energiproduksjon, og vurdere ulike måtar å bruke induksjon i dagleglivet på
- beskrive dei sentrale prinsippa i den spesielle og generelle relativitetsteorien og gjere greie for korleis desse har endra forståinga vår av tid, rom og felt
- gjere greie for kva som skil kvanteobjekt frå klassiske objekt, og beskrive situasjonar der kvanteeffektar blir observerte
- utforske og analysere ei sjølvvald teoretisk eller praktisk problemstilling i fysikk og presentere viktige prinsipp, samanhengar og konsekvensar
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i fysikk 2. Elevane viser og utviklar kompetanse i faget når dei bruker fagomgrep, teoriar og modellar til å beskrive, forklare og drøfte samanhengar i og mellom fysiske fenomen. Elevane viser og utviklar òg kompetanse når dei reflekterer over korleis fysikken blir brukt i praktiske situasjonar og i situasjonar i samfunnet. Elevane viser og utviklar òg kompetanse gjennom ei utforskande tilnærming til faget der dei planlegg, gjennomfører og presenterer eigne forsøk og undersøkingar. Vidare viser og utviklar elevane kompetanse når dei argumenterer for metodeval, reflekterer over funn og kritisk vurderer kjelder og informasjon.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst ved å ta i bruk varierte metodar der elevane arbeider praktisk og utforskande og blir oppmuntra til å bruke fagomgrep, teoriar og modellar i samarbeid med andre. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i å bruke kompetanse i fysikk 2 i resonnement, argument og i praktisk arbeid. Elevane skal få høve til å prøve og feile. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få høve til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og reflektere over si eiga faglege utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i fysikk 2.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen elevar har ved avslutninga av opplæringa etter fysikk 2. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i fysikk 2 basert på kompetansen eleven har vist ved å ta i bruk kunnskapar og ferdigheiter i faget for å utforske fysiske fenomen, formidle samanhengar og argumentere for og kritisk vurdere løysingar på ulike faglege problem, både skriftleg, munnleg og praktisk.