Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Læreplanar
  • Vg1 frisør, blomar, interiør og eksponeringsdesign
  • Om faga
  • Fagrelevans og sentrale verdiar

Vg1 frisør, blomar, interiør og eksponeringsdesign (FBI01‑01)
Fagrelevans og sentrale verdiar

  • Bokmål
  • Nynorsk
  • English
  • Læreplan i Vg1 frisør, blomar, interiør og eksponeringsdesign (FBI01‑01) - Nynorsk, PDF
  • Læreplan i Vg1 frisør, blomar, interiør og eksponeringsdesign (FBI01‑01) - Nynorsk, Word
Til overordna del

  • Forsida av læreplanen
    • Fagrelevans og sentrale verdiar
    • Kjerneelement
    • Tverrfaglege tema
    • Grunnleggjande ferdigheiter
    • Produktutvikling og produksjon
    • Kommunikasjon, kunde og arbeidsliv
  • Vurderingsordning
  • Gyldigheit og innføring
  • Fagkodar
  • Timetal
  • Fag- og timefordeling

Laster

Vg1 frisør, blomar, interiør og eksponeringsdesign handlar om designprosessar, grunnleggjande handverksferdigheiter, eksponering og kommunikasjonsformer som skal oppfylle ønske og behov hos kundane. Gjennom arbeid med materiale, teknikkar og verktøy bidreg programfaga til å utvikle estetisk sans og handlag hos elevane. Vidare handlar programfaga om å analysere trendar i eit historisk perspektiv og bruke digitale verktøy for å møte dei behova kundane har i dagens samfunn og i framtida.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringa. Vg1 frisør, blomar, interiør og eksponeringsdesign skal bidra til å utdanne framtidas yrkesutøvarar innan handverk, design og eksponering. Gjennom skaparglede, kreativitet og kritisk tenking bidreg programfaga til at elevane utviklar meistring og refleksjon omkring eigen praksis, eigen identitet og eige medvit i eit likeverdig og inkluderande fellesskap. Vg1 frisør, blomar, interiør og eksponeringsdesign skal bidra til kunnskap om korleis partane i arbeidslivet samarbeider for å utvikle eit betre arbeidsliv.

Verdigrunnlaget i opplæringa i overordna del

For faget:

  • Kort om frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
  • Yrkesfagleg fordjuping

For alle fag:

  • Innhold og sammenhenger i læreplaner for fag
  • Praksisreisen: Inspirasjon fra skolers arbeid med læreplanverket
Førre sideNeste side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring