Miniforedrag: Språkstøtte til flerspråklige barn
Gjennom to korte foredrag forteller professor i pedagogikk Veslemøy Rydland om hvordan dere som jobber i barnehage kan bidra til at språklig mangfold blir noe positivt for hele barnegruppen, legge til rette for god språkstimulering og samarbeide med foreldrene til flerspråklige barn.
Ifølge rammeplanen skal personalet bidra til at språklig mangfold blir en berikelse for hele barnegruppen, støtte flerspråklige barn i å bruke sitt morsmål og samtidig aktivt fremme og utvikle barnas norsk-/samiskspråklige kompetanse.
Språklige ferdigheter er viktig for identiteten vår, for å kunne kommunisere med andre mennesker og grunnlaget for at vi kan lære om verden rundt oss. Språkferdighetene barn tilegner seg i barnehagealderen danner grunnlaget for senere leseforståelse og skolefaglige ferdigheter.
Veslemøy Rydland, professor i pedagogikk på Universitetet i Oslo, forteller i denne filmen hvordan dere som jobber i barnehage kan legge til rette for god språkstimulering i et flerspråklig barnehagemiljø. Språkstøtten flerspråklige barn får i barnehagen har stor betydning for hvordan de utvikler seg i det norske språket.
Barna tilegner seg språklige ferdigheter både i samspill med voksne og i lek med andre barn. For å støtte barnas språk kan dere ta utgangspunkt i det barnet er opptatt av, og bruke aktiviteter som sang, rim, regler, bøker og felles opplevelser. Etter hvert kan dere utvide samtalene slik at barnet må bruke språket på litt mer krevende eller avanserte måter.
Samarbeid med hjemmet
Veslemøy Rydland forteller i denne filmen at dere som jobber i barnehagen bør prøve å skape sammenheng mellom det barnet erfarer på sitt morsmål og det de erfarer på norsk i barnehagen. En slik forbindelse mellom hjemmet og barnehagen kan både skape trygghet og bidra til språklæring. Et naturlig sted å starte er snakke med hjemmet om hva barnet er opptatt av, slik at dette kan er noe dere også kan snakke om i barnehagen. Veslemøy tipser også blant annet om å lese de samme bøkene på morsmålet når barnet er hjemme og på norsk i barnehagen.
Refleksjonsspørsmål
- Hvilken språkstøtte er vi bevisst på at vi gir barna i vår barnehage?
- Hvordan kan vi best støtte barnas morsmål eller hjemmespråk?
- Bruk av sang, musikk, rim og regler og lesing av bøker er fine metoder for å støtte barnas språk. I hvilken grad gjør vi dette i vår barnehage?
- Rydland snakker om sammenhengen mellom barns erfaring av morsmålet og læring av norsk i barnehagen. Hvordan får vi til en bro mellom disse?
- Hvilke konkrete tiltak har vi for å bli kjent med hjemmets språk, barnets interesser og etablere en god sammenheng for barnet?