Sandvika videregående skole i Bærum tildeles Benjaminprisen 2025
Skolens utmerker seg i sitt helhetlige og langsiktige arbeid for å forebygge utenforskap, diskriminering, radikalisering og rasisme. Skolens satsing "Følg med!" har utgangspunkt i tapet av to tidligere elever, som begge ble ofre for rasistiske og politisk motiverte drap.
Juryen for Benjaminprisen berømmer Sandvika videregående skole særlig for satsing «Følg med!». Utgangspunktet for «Følg med!» er tapet av to tidligere elever, som begge ble ofre for rasistiske og politisk motiverte drap. Med dette som bakteppe har skolen gått systematisk frem for å bygge en skolekultur hvor elever skal forstå viktigheten av å inkludere og samarbeide med alle, uansett bakgrunn, samtidig som de skal forstå hva de selv kan gjøre for å forebygge rasisme og diskriminering.
Sandvika videregående skole ligger i Bærum i Akershus fylke. Utenfor hovedinngangen til skolen henger det et minnesmerke over to av skolens tidligere elever som ble ofre for terror og rasistisk vold.
Margrethe Bøyum Kløven skulle ha begynt i vg1 i 2011, men ble drept på Utøya. Johanne Zhangjia Ihle Hansen skulle begynt i vg2 i 2019, men mistet livet rett før skolestart. Begge ble ofre for høyreekstremistisk vold. Skolen ønsket å bruke minnesmerkene til noe mer enn markeringer, og har gjennom «Følg med!» skapt en gjennomgående satsing som preger hele skolen – alle trinn, alle klasser og alle utdanningsprogram, og som er blitt identitetsskapende for elevene ved Sandvika videregående. Prosjektet har et dobbelt oppdrag hvor det både skal forebygge ensomhet og tankegodset som fører til hat, diskriminering, rasisme og radikalisering, samtidig som det skal utstyre elever med tydelig antirasistisk handlingskompetanse.
Skolen har en langsiktig plan for hvordan den kan være den beste skolen for de elevene de til enhver tid har. Gjennom den flerårige «Følg med!»-satsingen jobbes det konkret med tematikken rasisme og diskriminering i undervisningen. Juryen fremhever skolens evne til å belyse bredden i det antirasistiske arbeidet ved å vektlegge ulike former av rasisme, ekstremisme og hatprat i digitale miljøer. I tillegg setter oppleggene søkelys på rasisme mot utenlandsadopterte, som er en mindre kjente form for rasisme. Videre er det i skolens planverk gode rutiner for å ivareta egne elever gjennom å forebygge utenforskap, diskriminering, mobbing og rasisme. Deres rutiner ansvarliggjør alle ved Sandvika videregående, uavhengig om du er elev, lærer, skoleleder eller vaktmester, og tydeliggjør alles aktivitetsplikt.
Juryen roser skolen for den antirasistiske innsatsen de gjør for ikke bare elever, men hele sitt lokalsamfunn. Sandvika videregående har hjulpet kommunen med å utarbeide materiell til en informasjonskampanje og brosjyre om hatefulle ytringer, de arbeider tett med eksterne fagmiljøer som Stiftelsen 10. august og bistår dem i utviklingen av undervisningsopplegg som skal forebygge utenforskap, radikalisering og ekstremisme, og de arbeider med den ideelle stiftelsen Menneskerettighetsakademiet med å skape fotoprosjekter som skaper engasjement og forståelse for sentrale verdier som mangfold og demokrati. Med dette viser skolen at traumatiske erfaringer kan brukes til å bygge noe positivt, og de tar på alvor at antirasisme er et majoritetsansvar også i ressurssterke kommuner.
Sandvika videregående skoles antirasistiske arbeid er til inspirasjon for alle andre. Juryen gratulerer elever, ansatte og ledelsen ved Sandvika videregående skole med Benjaminprisen 2025.