Hvordan jobbe med sterke språkopplæringsmodeller i samiskundervisningen?

En sterk språkopplæringsmodell handler ikke bare om hva vi underviser, men også hvordan vi gjør det. Her finner du filmer på norsk og samisk om å arbeide med språkopplæringsmodeller. 

Det handler om å skape et miljø der samisk blir et naturlig kommunikasjonsspråk i klasserommet - ikke bare i ett fag.  Læreplanen i samiskfagene krever at opplæringen skal gis etter sterke språkopplæringsmodeller. Men hva betyr dette egentlig for oss som underviser?

Les også: Praktiske tips for å jobbe med samisk innhold

Mo bargat nana giellaoahpahusmodeallaiguin sámegieloahpahusas

Hvordan jobbe med sterke språkopplæringsmodeller i samiskundervisningen?

Refleksjonsspørsmål 

Del I

  • Hvordan kan vi jobbe mot en sterkere språkopplæringsmodell på vår skole?
  • Hvordan kan vi jobbe systematisk med språkpraksiser i klasserommet?

Vuosttaš oassi

  • Mo sáhttit bargat dan ovdii ahte min skuvllas šaddá nannoseabbo giellaoahpahusmodealla?
  • Mo sáhttit systemáhtalaččat bargat giellahárjehallamiiguin luohkkálanjas?

Del 2

  • Hvordan kan vi jobbe bevisst med samtalestrategier i samiskopplæringen?

Nuppi oassi

  • Mo sáhttit diđolaččat bargat ságastallanstrategiijaiguin sámegieloahpahusas

Del 3

  • Hvilken sterk språkopplæringsmodell passer best for våre elever?

Goalmmát oassi

  • Makkár nanu giellaoahpahusmodealla heive buoremusat min ohppiide?

Del 4

  • Hvordan kan vi styrke samiskopplæringen der vi bare har samisk som fag?

Njealját oassi

  • Mo sáhttit nannet sámegieloahpahusa gos  sámegiella dušše lea fágan?

Avslutning

  • Når og hvor ofte bør vår skole systematisk evaluere språkopplæringen?

Loahppa

  • Goas ja man dávjá galggašii min skuvla systemáhtalaččat evalueret giellaoahpahusa?

Korte versjoner av filmene

Del 1 / Vuosttaš oassi

Del 2 / Nuppi oassi

Del 3 / Goalmmát oassi

Del 4 / Njealját oassi

Del 5 - Avslutning / Loahppa