Kjerneelementene

Kjerneelementene i læreplanene er det viktigste faglige innholdet elever og lærlinger skal lære. De bidrar til å ramme inn og gi en forståelse av hva som er helheten i faget, og skal brukes sammen med resten av læreplanen.

Kjerneelementene i læreplanen er en del av tekstene i «Om faget» i den enkelte læreplanen. De beskriver det viktigste innholdet i faget som elevene og lærlingene skal lære for å kunne mestre og bruke faget, og bidrar til å gi en forståelse av hva som er helheten i faget.

Innhold er her forstått bredt og kjerneelementene i fag kan være

  • kunnskapsområder
  • sentrale begreper
  • metoder
  • tenkemåter
  • uttrykksformer

Kjerneelementene må brukes sammen med de andre delene av læreplanen

Det er en helhet i læreplanene for fag. Kjerneelementene må brukes og forstås i sammenheng med de andre delene av læreplanen, både i planleggingen og gjennomføringen av opplæringen, og i forbindelse med vurdering av elevenes og lærlingenes sluttkompetanse.

Gir hjelp til å tolke kompetansemålene og til å velge innhold

Alle kompetansemålene i faget er utledet av og koblet til ett eller flere av kjerneelementene i faget. Ved å lese kompetansemålene og kjerneelementene i sammenheng, vil det gi hjelp til å tolke kompetansemålene og forstå sammenhengene mellom dem. Det vil også bidra til å gi en avgrensning i faget ved å gi retning for valg av innhold og innfallsvinkler for elevenes og lærlingenes opplæring.

Film: Kjerneelementer og deres funksjon i læreplanen

Kjerneelementene kan brukes for å

Er med på å gjøre det tydelig hva som utgjør den samlede kompetansen i faget

Kjerneelementene bidrar til å gi en forståelse av helheten i faget og hva elevene og lærlingene skal lære for å kunne anvende og mestre faget. Siden alle kompetansemålene er utledet fra ett eller flere kjerneelementer, vil de være med på å gjøre det tydelig hva som utgjør den samlede kompetanse i faget ved endt opplæring.

Aktuelle ressurser