Kjerneelementene
Kjerneelementene i læreplanene er det viktigste faglige innholdet elever og lærlinger skal lære. De bidrar til å ramme inn og gi en forståelse av hva som er helheten i faget, og skal brukes sammen med resten av læreplanen.
Kjerneelementene i læreplanen er en del av tekstene i «Om faget» i den enkelte læreplanen. De beskriver det viktigste innholdet i faget som elevene og lærlingene skal lære for å kunne mestre og bruke faget, og bidrar til å gi en forståelse av hva som er helheten i faget.
Innhold er her forstått bredt og kjerneelementene i fag kan være
- kunnskapsområder
- sentrale begreper
- metoder
- tenkemåter
- uttrykksformer
Kjerneelementene må brukes sammen med de andre delene av læreplanen
Det er en helhet i læreplanene for fag. Kjerneelementene må brukes og forstås i sammenheng med de andre delene av læreplanen, både i planleggingen og gjennomføringen av opplæringen, og i forbindelse med vurdering av elevenes og lærlingenes sluttkompetanse.
Gir hjelp til å tolke kompetansemålene og til å velge innhold
Alle kompetansemålene i faget er utledet av og koblet til ett eller flere av kjerneelementene i faget. Ved å lese kompetansemålene og kjerneelementene i sammenheng, vil det gi hjelp til å tolke kompetansemålene og forstå sammenhengene mellom dem. Det vil også bidra til å gi en avgrensning i faget ved å gi retning for valg av innhold og innfallsvinkler for elevenes og lærlingenes opplæring.
Film: Kjerneelementer og deres funksjon i læreplanen
Kjerneelementene kan brukes for å
- gi en forståelse av hva som er helheten i faget og hva elevene og lærlingene skal lære
- tolke kompetansemålene og sammenhengene mellom dem
- velge innhold og innfallsvinkler til undervisningen
- tydeliggjøre hva som er elevenes og lærlingenes samlede kompetanse i faget
Er med på å gjøre det tydelig hva som utgjør den samlede kompetansen i faget
Kjerneelementene bidrar til å gi en forståelse av helheten i faget og hva elevene og lærlingene skal lære for å kunne anvende og mestre faget. Siden alle kompetansemålene er utledet fra ett eller flere kjerneelementer, vil de være med på å gjøre det tydelig hva som utgjør den samlede kompetanse i faget ved endt opplæring.
Aktuelle ressurser
Utdanningsdirektoratet holder på å utarbeide en film om kjerneelementene og bruken av dem. Denne vil vi publisere tidlig høst 2025.