Innspillsmøte om skolefravær

17. mars 2025 ble det holdt et digitalt innspillseminar tilknyttet arbeidet med faglige anbefalinger. Over 50 personer deltok, blant dem elever, foreldre, representanter for praksisfeltet og forskere. 

I forkant av innspillseminaret fikk deltakerne anledning til å sende inn skriftlige innspill om hva deltakerne mener er de viktigste utfordringene knyttet til: 

å forebygge skolefravær 
å gi rask hjelp til elever som har eller står i fare for å utvikle skolefravær 

Her følger en oppsummering av innspillene.  

Forebygge skolefravær 

Innspillene peker særlig på tre utfordringer knyttet til forebygging av skolefravær:  

  • elevers trivsel og inkludering  
  • kompetansebehov 
  • tidlig oppdagelse 

Elevers trivsel og inkludering 

Alle innspillene trekker frem at et skolemiljø som fremmer trivsel og inkludering, er sentralt for å forebygge fravær. Flere understreker viktigheten av fleksible løsninger for elever med ulike behov. Det er viktig at elevene har trygge og meningsfulle relasjoner til lærerne, og at elevene opplever at de er en del av fellesskapet. Skolen skal oppleves som en trygg arena for alle elever der de føler seg sett, hørt og respektert. En trygg skolehverdag reduserer stress, og gir økt mestring. 

Kompetanse om forebygging av fravær 

I flere av innspillene pekes det på behov for økt kompetanse i skolen for å tidlig kunne identifisere risikofaktorer for fravær. Det ble blant annet fremhevet at skoler bør ha tilgang til veiledning og støtte fra PPT eller skolefraværsteam for utvikling av kollektiv kompetanse for forebygging. Det ble også pekt på behov for kompetanse i lærerutdanningene om årsaker til skolefravær, og at det bør vurderes å inkludere deler av spesialpedagogikk i utdanningen for å ruste fremtidige lærere til å møte alle typer elever. Kompetanseheving i personalet om hvordan ulike utfordringer hos elevene kan bidra til skolefravær, slik at ansatte bedre kan forstå og støtte elevene på en hensiktsmessig måte, ble også trukket frem. 

Tidlig oppdagelse 

Innspillene peker på at det er behov for systemer som fanger opp elever i risikosonen før fraværet eskalerer. Mange elever viser tegn til mistrivsel lenge før de slutter å møte opp på skolen, ifølge innspillene. Skolen må undersøke årsaken til fraværet grundig. Overganger i skolen blir også trukket frem som en risikofaktor.   

Å gi rask hjelp  

De skriftlige innspillene trekker særlig frem fire utfordringer knyttet til å gi rask hjelp til elever som står i fare for å utvikle bekymringsfullt skolefravær:  

  • skole-hjem samarbeid 
  • tverrsektorielt samarbeid 
  • tilpassede tiltak 
  • nasjonale retningslinjer 

Skole-hjem-samarbeid  
Mange av aktørene peker på at komplekse fraværssaker krever tett samarbeid mellom skole og hjem. Innspillene viser at det er avgjørende at partene har tillitt til hverandre, at foreldre ofte opplever å bli stående alene med utfordringen og at tiltak settes i gang for sent. Videre peker innspill på at bedre modeller for skole-hjem-samarbeidet bør utvikles.  

Skole-hjem-samarbeid  

Mange av aktørene peker på at komplekse fraværssaker krever tett samarbeid mellom skole og hjem. Innspillene viser at det er avgjørende at partene har tillitt til hverandre, at foreldre ofte opplever å bli stående alene med utfordringen og at tiltak settes i gang for sent. Videre peker innspill på at bedre modeller for skole-hjem-samarbeidet bør utvikles.  

Tverrsektorielt samarbeid 

Flere innspill trekker frem utfordringer med manglende eller for dårlig samhandling mellom tjenestene, eksempelvis mellom skole, helsevesen og barnevern. Manglende tverrsektorielt samarbeid trekkes frem som en av de største utfordringene for å få rask hjelp. Flere innspill viser til at manglende samarbeid, koordinering og ansvarsdeling fører til at det tar for lang tid før effektive tiltak igangsettes. 

Tilpassede tiltak 

Innspillene viser til at kartlegging av årsaker er viktig for å iverksette tiltak som er tilpasset den enkelte elev. Det trekkes frem at det er behov for en plan som passer hver enkelt elev, for eksempel fleksible skoledager, tilrettelegging i undervisningen og alternative undervisningsformer. Innspillene viser til at elevmedvirkning også er avgjørende, og elevene må selv få si hva som hjelper dem. 

Nasjonale retningslinjer 

Flere mener at det er behov for mer forpliktende nasjonale anbefalinger om hvordan skoler og kommuner skal jobbe med forebygging og oppfølging av skolefravær. Det pekes på at det er behov for klare retningslinjer som gjelder for alle, slik at alle elever får den hjelpen de har rett på. Noen av innspillene trekker frem at lovverket ikke oppleves forpliktende grunnet manglende etterlevelse. Eksempelvis trekkes det frem behov for klare retningslinjer for når det skal foreligge sakkyndige vurderinger i fraværssaker. 

Bedre statistikk 

Flere av aktørene trakk frem at det er behov for bedre statistikk over fraværet. Det pekes også på behov for videre forskning av tiltak som forebygger skolefravær.