Dybdelæring

Dybdelæring er en forutsetning for å kunne utvikle kompetansen som er beskrevet i læreplanene. Elevene og lærlingene skal lære så godt at de forstår sammenhenger og kan bruke det de har lært i nye situasjoner. Dybdelæring er altså mer enn faglig fordypning.

Utdanningsdirektorats definisjon av dybdelæring

Dybdelæring er å gradvis utvikle kunnskap og varig forståelse av begreper, metoder og sammenhenger i fag og mellom fagområder. Det innebærer at vi reflekterer over egen læring og bruker det vi har lært på ulike måter i kjente og ukjente situasjoner, alene eller sammen med andre.

Dybdelæring er viktig for at elevene og lærlingene skal utvikle kompetansen de trenger i en framtid som endrer seg raskt.

  • Sammenhengen med kompetanse- og dybdelæringsdefinisjonen: Det er mange likheter mellom kompetansedefinisjonen ligger til grunn for læreplanene, og dybdelæringsbegrepet slik det er definert. En viktig forskjell er at dybdelæring er en tilnærming til arbeid med fagene, altså prosessen med å lære og utvikle kompetanse, mens kompetanse er det elevene og lærlingene skal oppnå på slutten av opplæringen, altså resultatet. Dybdelæring er en viktig forutsetning for å kunne utvikle kompetanse. 
  • Utvikling av varig forståelse: Dybdelæring foregår når elevene og lærlingene arbeider med og blir bevisst, hvordan det de har lært inngår i en faglig struktur og i en større sammenheng i og på tvers av fagområder. Det kan bidra til en mer varig forståelse slik at de kan bruke det de har lært i kjente og nye situasjoner. Elevene og lærlingene skal kunne bruke kompetansen de tilegner seg i opplæringen også utenfor skolen og opplæringsarenaen, i livet de lever nå og i en framtid vi ikke kjenner. 
  • Automatisering av ferdigheter og kunnskaper: Dybdelæring innebærer at elevene og lærlingene får tilstrekkelig tid til å øve på sentrale faglige ferdigheter og kunnskaper, slik at de blir automatiserte. Automatiserte ferdigheter og kunnskaper vil kunne frigjøre kapasitet slik at elever og lærlingene kan rette oppmerksomheten sin mot faglig forståelse og fordypning. 
  • Lære å lære: Dybdelæring innebærer å reflektere over egen læring. Når elevene og lærlingene forstår egne læringsprosesser og behersker et mangfold av strategier for å tilegne seg, dele og forholde seg kritisk til kunnskap, danner det grunnlag for ytterligere faglig utvikling og læring, men kan også skape motivasjon og mestringstro. 

Refleksjonsspørsmål 

  • Hvordan arbeider vi på vår skole med dybdelæring i dag?
  • Hvordan legge til rette for gode læringsprosesser der eleven eller lærlingen er aktiv og lærer å lære?
  • Hvilke områder innenfor dybdelæring ønsker vi å arbeide mer med framover? Hvorfor og på hvilken måte?