Læringsmiljøprosjektet

Læringsmiljøprosjektet er et tilbud til barnehager, skoler og kommuner som ønsker å jobbe med trygt og godt barnehage- og skolemiljø, og som har behov for direkte støtte og veiledning.

Overordnet mål for prosjektet er å fremme et trygt og godt barnehage- og skolemiljø uten mistrivsel og krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.

Hva er Læringsmiljøprosjektet?

Læringsmiljøprosjektet er et tilbud til barnehager, skoler og kommuner som ønsker å jobbe med barnehage- og skolemiljø, der de får støtte til å oversette regelverk og fagkunnskap til god pedagogisk praksis.

Barnehage- og skoleeiere, ledere og ansatte i barnehage, skole og SFO skal gjennom deltakelse i prosjektet styrke sin kompetanse i å utvikle og opprettholde et trygt og godt barnehage- og skolemiljø, forebygge, avdekke og håndtere mistrivsel, utenforskap og krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.

Prosjektet skal også bidra til å styrke barnehage- og skoleeiers rolle som ansvarlig for kompetanseutvikling og barnehage- og skolemiljø.

Hvem kan delta?

Det er statsforvalterne i hvert fylke som rekrutterer deltakere til prosjektet basert på en helhetlig vurdering av hvilke barnehager og skoler som har behov for støtte i arbeidet med trygt og godt miljø.

Barnehager, skoler og kommuner som er med i prosjektet får veiledning av et team bestående av personer fra et fagmiljø, og erfarne personer fra barnehage- og skole.

Hvordan foregår prosjektet?

I Læringsmiljøprosjektet jobber deltakerne med temaer om hvordan man kan fremme og utvikle et trygt og godt barnehage- og skolemiljø, hvordan man kan forebygge, avdekke og håndtere mistrivsel og krenkelser.

Regelverkskompetanse sentralt og det samme gjør organisasjonsutvikling og ledelse. Deltakelsen handler også om holdninger og verdier i egen praksis, og utvikling av en positiv inkluderende kultur i barnehage og skole.

Deltakerne samles til faglig påfyll og erfaringsdeling på nasjonale og lokale fagdager hvert semester. Fagdagene følges opp med veiledning og mellomarbeid i hver barnehage og skole. Veiledningen varer i to år.

Mer om Læringsmiljøprosjektet på UiS sine nettsider

Helhetlige tiltak

Veiledningen i prosjektet skal ta utgangspunkt i lokale behov og utfordringer. Å skape sammenheng med andre kompetanseutviklingstiltak er sentralt. Barnehage- og skoleeiere bør ha en plan for kompetanseutvikling for sine ansatte, som viser hvordan kompetansebehovene skal dekkes.

Evaluering av læringsmiljøprosjektet