Profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede – tilskudd til universiteter og høgskoler
Vi lyser i 2025 ut 12,2 millioner kroner til tiltak for profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere i barnehage og skole. Alle universiteter og høgskoler med lærerutdanning kan søke.
Målgruppe: Universiteter og høgskoler med lærerutdanning
Søknadsfrist: 6. juni 2025
Søk: Søknadsskjema for 2025
Profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede skal bidra til en god overgang fra studie til yrke
Formålet med profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede er å bidra til en god overgang fra studie til yrke, og beholde flere dyktige lærere i barnehage og grunnopplæringen. Profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede er en investering for profesjonsutvikling i barnehager og skoler.
Tiltakene for profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede barnehagelærere og lærere drives av lærerutdanningsinstitusjonene, i samarbeid med representanter fra kommuner, fylkeskommuner og private barnehager eller skoler.
Kunnskapsdepartementet har i samarbeid med organisasjoner for barnehage, skole og høyere utdanning, blitt enige om et sett av prinsipper og forpliktelser for profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole. Prinsippene og forpliktelsene er videreutviklet som en del av arbeidet med helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling.
Gjennom denne avtalen har Universitets- og høgskolerådet forpliktet seg til å
- stimulere lærerutdanningsinstitusjonene til aktivt samarbeid med skole- og barne-hageeiere om veilederutdanningene
- sikre kunnskaps- og erfaringsutveksling mellom lærerutdanningsinstitusjonene, barnehage- og skoleeiere, barnehager og skoler om profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere
- Stimulere til forskning på profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere, og overgangen fra utdanning til yrke
Stortinget vedtok i 2019 en tilskuddsordning for gjennomføring av veiledning for nytilsatte nyutdannede lærere i grunnskolen. Denne ordningen videreføres også i 2025, og universiteter og høgskoler vil ha en viktig rolle i å bistå barnehage- og skoleeierne i arbeidet med å legge til rette for gode veiledningsordninger.
Universiteter og høyskoler kan søke midler
Alle universiteter og høgskoler med lærerutdanning kan søke om midler for å
- drive informasjon- og motivasjonsarbeid rettet mot avgangsstudenter, ledere og eiere i barnehage og skole om profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede, og tilbudet om veilederutdanning, spesielt mot barnehage- og skoleeiere som ennå ikke gir et tilbud om profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede
- opprette og ivareta arenaer hvor veiledere og nyutdannede kan møtes. Dette arbeidet må gjennomføres i samarbeid med barnehage- og skoleeier
- drive informasjonsarbeid i dialog med for eksempel statsforvalter eller lokale eiere
Søknadene må være knyttet til prinsipper og forpliktelser for profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere i barnehage og skole som partene er blitt enige om. Søknadsfristen er 6. juni 2025, sammen med frist for rapportering på tildelte midler i 2024.
Noen universiteter og høgskoler har flere studiesteder. Hver institusjon kan kun levere én samlet søknad hvor det fremgår hvordan de ulike studiesteder samarbeider om sine tiltak for profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede. Der flere lærerutdanninger allerede har etablert et regionalt samarbeid, kan disse levere en felles søknad.
Innhold i søknaden
- Navn på prosjektleder/kontaktperson og kontaktinformasjon.
- Navn på høgskole eller universitet.
- Kort beskrivelse av hvordan oppdraget skal løses ut fra punktene som beskrevet over.
- Budsjett for skoleåret 2025–2026. Budsjettet skal vise aktiviteter, arbeidsdeling, faste og variable kostnader.
- Underskrifter. Søknaden skal undertegnes av ledelsen ved den enkelte høgskole eller universitet.
Søknaden må ikke overstige fem sider. Søkere som får bevilget midler må rapportere hvordan midlene er brukt. Det er en forutsetning at ansvarlige for tiltakene ved lærerutdanningsinstitusjonene samarbeider med barnehageeiere og skoleeiere om å sette i gang veiledningsordningen.
Nettverk for veiledning av nyutdannede
Lærerutdanningsinstitusjoner som mottar midler til arbeid med nyutdannede skal delta i Nettverk for veiledning av nyutdannede. Formålet med nettverket er erfaringsdeling fra egne veiledningsordninger og utveksling om ny kompetanse på feltet. Nettverket skal bidra til kvalitetsutvikling innenfor barnehage- og skolefeltet og skal koordinere ulike aktiviteter i tilknytning til området.
Lurer du på noe?
Send e-post til veiledning-av-nyutdannede@udir.no