Utprøving av ny støtte til kvalitetsvurdering i barnehager
Udir skal i løpet av 2026 starte utprøvingen av et nytt kvalitetsvurderingsverktøy for barnehager.
Etter nedleggelsen av ståstedsanalysen for barnehage har Udir arbeidet med hvordan vi kan støtte barnehagene i det lokale kvalitetsutviklingsarbeidet.
I løpet av 2026 skal Udir prøve ut et kvalitetsvurderingsverktøy som baserer seg på tre metoder fra forskningsprosjektet «Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen» (KUMBA) ved Dronning Mauds Minne Høgskole:
- Intern vurdering innebærer at de ansatte tar stilling til ulike påstander knyttet til barnehagens praksis, med fokus på barnehagen som helhet. Resultatene vises aggregert, slik som i ståstedsanalysene.
- Ekstern vurdering innebærer at to ansatte fra andre barnehager kommer på besøk og observerer barnehagens praksis. De observerer med utgangspunkt i et skjema som i stor grad samsvarer med den interne vurderingen og samles til slutt om en felles rapport.
- Barnets stemme innebærer at barnehagen gjennomfører strukturerte samtaler med barn i alderen 4-6 år. Samtalene skal gi barnehagene mer innsikt i barnas trivsel og hvordan de opplever barnehagehverdagen. Før samtalene gjennomføres henter barnehagen inn samtykke fra foreldrene.
Metodene er forskningsbaserte, tilpasset den norske barnehagekonteksten og bygger på barnehageloven og rammeplan for barnehagen.
Samlet og hver for seg bidrar metodene til et kunnskapsgrunnlag som barnehagen kan bruke til å planlegge og gjennomføre kvalitetsutviklingstiltak.
Hva er formålet?
Utprøvingen innebærer at et utvalg barnehager skal teste verktøyet i en avgrenset periode, med særlig fokus på de to første fasene av kvalitetsutviklingsarbeidet: innhente informasjon og analysere og vurdere. Du kan lese mer om de ulike fasene her.
Formålet med utprøvingen er å innhente erfaringer fra et bredt spekter av barnehager om bruken av kvalitetsvurderingsverktøyet. Vi ønsker blant annet å vite mer om:
- Hvordan barnehagene opplever å bruke metodene og tilhørende støttemateriell i et digitalt verktøy
- Hvilke forutsetninger som må være på plass for at barnehagene skal ta verktøyet i bruk
- Hvilke forutsetninger som må være på plass for at informasjonen skal tas i bruk i de neste fasene av kvalitetsutviklingsarbeidet
I utprøvingen ønsker vi å samarbeide med små og store private og kommunale barnehager i ulike deler av landet, som har ulike erfaringer med kvalitetsutviklingsarbeid fra før.
Les også
Veien videre
Utprøvingen vil gi Udir et godt grunnlag for å vurdere om dette er et verktøy som på sikt kan oppskaleres og tilbys gratis til alle barnehager.