Læreplanen er utgått!

Læreplan i norsk (NOR1-04)

Etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram

Muntlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program
  • analysere og vurdere sammenhengen mellom innhold, virkemidler og hensikt i muntlige sjangere

Skriftlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese og tolke eksperimenterende og modernistiske tekster og bruke disse som utgangspunkt for egen tekstproduksjon
  • begrunne egne lesevalg og formulere problemstillinger til tekstene
  • beherske formverk og tekstbinding på bokmål og nynorsk
  • skrive fagtekster etter vanlige normer for fagskriving på bokmål og nynorsk
  • skrive klart disponerte tekster med tydelig fokus og saklig argumentasjon
  • bruke kunnskap om tekst, sjanger og litterære virkemidler i egen skjønnlitterære skriving på bokmål og nynorsk
  • bruke begrepsapparat fra retorikken for å analysere og vurdere tekster i ulike sjangere
  • vurdere argumentasjon i andres tekster og underbygge egne påstander ved saklig argumentasjon
  • beskrive utviklingen av egne tekster

Sammensatte tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • sammenligne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet
  • analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett ved hjelp av begreper fra retorikken

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag
  • gjøre rede for den modernistiske tradisjonen i norsk og internasjonal litteratur fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag
  • samtale om utviklingen av samisk språk og kultur i lys av norsk språk- og fornorskingspolitikk
  • gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra 1830-årene til vår tid
  • beskrive og sammenligne de nordiske lands språksituasjon og språkpolitikk
  • gjøre rede for forholdet mellom muntlig og skriftlig språk og for særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter
  • bruke bibliotekets sentrale databaser og andre faglige kilder, både tradisjonelle og elektroniske, i egne arbeider
  • gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne

Side 12 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!