Læreplanen er utgått!

Læreplan i norsk (NOR1-04)

Etter 10. årstrinn

Muntlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • uttrykke egne meninger i diskusjoner og vurdere hva som er saklig argumentasjon
  • drøfte hvordan språkbruk kan virke diskriminerende og trakasserende
  • delta i utforskende samtaler om litteratur, teater og film
  • forstå og gjengi informasjon fra svensk og dansk dagligtale
  • lede og referere møter og diskusjoner
  • vurdere egne og andres muntlige framføringer
  • gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, tolkende opplesing, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere

Skriftlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese og skrive tekster i ulike sjangere, både skjønnlitterære og sakspregede på bokmål og nynorsk: artikkel, diskusjonsinnlegg, formelt brev, novelle, fortelling, dikt, dramatekst og kåseri
  • bruke lesestrategier variert og fleksibelt i lesing av skjønnlitteratur og sakprosa
  • orientere seg i store tekstmengder for å finne relevant informasjon
  • lese kritisk og vurdere teksters troverdighet
  • gjenkjenne ulike måter å argumentere på i tekster
  • begrunne egne tekstvalg med utgangspunkt i egne lesepreferanser og formålet med lesingen
  • lese og gjengi innholdet i et utvalg tekster på svensk og dansk
  • formidle muntlig og skriftlig egne leseerfaringer og leseopplevelser basert på tolkning og refleksjon
  • gjenkjenne de språklige virkemidlene humor, ironi, kontraster og sammenligninger, symboler og språklige bilder og bruke dem i egne tekster
  • uttrykke seg presist og med et variert og nyansert ordforråd i ulike typer tekster på bokmål og nynorsk
  • vise hvordan tekster i ulike sjangere kan bygges opp på ulike måter
  • vurdere egne tekster og egen skriveutvikling ved hjelp av kunnskap om språk og tekst
  • bruke tekstbehandlingsverktøy til arkivering og systematisering av eget arbeid
  • bruke tekster hentet fra bibliotek, Internett og massemedier på en kritisk måte, drøfte tekstene og referere til benyttede kilder

Sammensatte tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • tolke og vurdere ulike former for sammensatte tekster
  • bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster
  • vurdere estetiske virkemidler i sammensatte tekster hentet fra informasjons- og underholdningsmedier, reklame og kunst og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder
  • gjøre rede for grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett knyttet til publisering og bruk av andres tekster

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • presentere viktige temaer og uttrykksmåter i sentrale samtidstekster og sammenligne dem med framstillinger i klassiske verk fra norsk litteraturarv: kjærlighet og kjønnsroller, helt og antihelt, virkelighet og fantasi, makt og motmakt, løgn og sannhet, oppbrudd og ansvar
  • gjøre rede for hvordan samfunnsforhold, verdier og tenkemåter framstilles i oversatte tekster fra samisk og andre språk
  • presentere resultatet av fordypning i tre selvvalgte emner: et forfatterskap, et litterært tema og et språklig tema
  • gjøre rede for noen kjennetegn ved hovedgrupper av norske talemål
  • forklare bakgrunnen for at det er to likestilte norske skriftspråk og gjøre rede for språkdebatt og språklig variasjon i Norge i dag
  • gjøre rede for rettigheter i forbindelse med samisk språk og om utbredelsen av de samiske språkene i Norge, Sverige, Finland og Russland
  • forklare hvordan mening og uttrykk videreføres og endres når enkle fortellinger, tegneserier og poplyrikk oversettes til norsk

Side 9 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!