Programområde for kulde- og varmepumpeteknikk - Læreplan i felles programfag Vg2 (KVT2-02)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Kulde- og varmepumpesystemer

Kulde- og varmepumpesystemer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, montere, sette i drift og dokumentere enkle direkte og indirekte kulde- og varmepumpesystemer
  • utføre risiko- og funksjonsvurdering, sluttkontroll og gi en estetisk vurdering av eget arbeid
  • feilsøke på og skifte ut komponenter i kulde- og varmepumpesystemer
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere enkle reparasjoner på pumper og kompressorer
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere vedlikehold av enkle kulde- og varmepumpesystemer, basert på rutiner og prosedyrer
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere vedlikehold av vannkjølte systemer etter prosedyrer for å forebygge bakterievekst
  • vedlikeholde verktøy
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere støymåling og redegjøre for prinsippene for støydempning av kulde- og varmepumpesystemer
  • planlegge og gjennomføre sammenføying og bearbeiding av materialer
  • håndtere og redegjøre for kuldemedier, smøremidler og kjemikalier som brukes i kulde- og varmepumpesystemer
  • håndtere gassflasker etter gassleverandørens anvisninger
  • lese og forstå de vanligste fagtekniske ord og uttrykk på engelsk
  • redegjøre for grunnleggende varmelære som brukes i kulde- og varmepumpesystemer
  • utføre kulde- og varmetekniske beregninger ved hjelp av hx- og log p-h-diagrammer
  • gjøre rede for isolering av rør og beholdere
  • gjøre rede for ulike brann- og eksplosjonsfarlige medier og bruken av dem til oppvarming
  • gi brukerveiledning om systemene
  • bruke faglig presist språk tilpasset brukere, støttepersonell, kolleger og representanter fra andre fagområder
  • utføre arbeidet på kulde- og varmepumpesystemene fagmessig, nøyaktig og i overensstemmelse med gjeldende lover, forskrifter og produsentenes tekniske dokumentasjon

Side 7 Av 9

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!