Fremmedspråk nivå II

Språklæring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utnytte erfaringer med språklæring for å videreutvikle sin flerspråklighet
  • utnytte ulike kilder for autentiske tekster i egen språklæring
  • bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler på en kritisk og selvstendig måte
  • beskrive og vurdere egen framgang med å lære det nye språket

Kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • forstå innholdet i skriftlige og muntlige autentiske tekster i ulike sjangere
  • lese formelle og uformelle tekster i ulike sjangere og gjøre rede for forfatterens synspunkter og holdninger
  • delta i spontane samtaler om ulike temaer og aktuelle emner
  • presentere aktuelle og tverrfaglige emner muntlig
  • gi uttrykk for opplevelser, synspunkter og holdninger, ønsker og emosjoner
  • forstå og bruke tall og størrelser i praktiske situasjoner
  • kommunisere med god uttale og intonasjon
  • tilpasse språkbruken til ulike kommunikasjonssituasjoner
  • bruke ord, setningsoppbygning og tekstbindingsformer målrettet og variert
  • skrive sammenhengende tekster i ulike sjangere
  • velge og bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formål, situasjon og sjanger
  • vurdere og utnytte kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk

Språk, kultur og samfunn

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • drøfte sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
  • drøfte sider ved livsvilkår og aktuelle samfunnsforhold i språkområdet
  • gjøre rede for sider ved geografi og historie i språkområdet
  • beskrive sentrale sider ved språkområdets kultur og gi uttrykk for opplevelser knyttet til dette
  • drøfte hvordan språkkunnskaper og kulturinnsikt kan fremme flerkulturelt samarbeid og forståelse

Side 6 Av 8

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!