Læreplan i engelsk for døve og sterkt tunghørte (ENG2-02)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Etter 4. årstrinn

Språklæring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • identifisere områder der hun/han har nytte av engelsk
  • finne likheter mellom ord og uttrykksmåter i engelsk, eget morsmål og norsk tegnspråk
  • bruke ordbøker og andre hjelpemidler i egen språklæring

Kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • forstå og bruke vanlige engelske ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og interesser både muntlig og skriftlig
  • bruke de grunnleggende engelske munnformene
  • bruke noen vanlige grammatiske strukturer, småord, enkle setningsmønstre og stavemåter
  • forstå betydningen av ord, uttrykk og tegn ut fra sammenhengen disse er brukt i
  • forstå hovedinnholdet i enkle fremstillinger om kjente emner
  • bruke noen høflighetsuttrykk i muntlig samhandling og delta i enkle dagligdagse dialoger
  • bruke enkle muntlige fraser for å få hjelp til å forstå eller bli forstått
  • bruke noen faste uttrykk som er vanlige i kjente situasjoner, både muntlig og skriftlig
  • uttrykke seg gjennom drama, rollespill og improvisasjon
  • lese og forstå hovedinnholdet i tekster om kjente emner
  • skrive korte beskjeder og enkle setninger som beskriver, forteller og spør
  • angi priser, mengder og størrelser
  • bruke digitale verktøy for å finne informasjon og skape tekst

Kultur, samfunn og litteratur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gi noen eksempler på engelskspråklige land
  • sammenligne noen sider ved levesett, tradisjoner og skikker i Norge og engelskspråklige land
  • delta i fremføring av rim, regler, fortellinger og sangtekster fra engelskspråklige land
  • gi uttrykk for egne tanker og følelser i møte med engelskspråklig litteratur og barnekultur og, rim, regler og sangtekster
  • lage egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av engelskspråklig litteratur og barnekultur, også utformet av døve

Side 7 Av 11

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!