Hva er lærekandidatordningen?
Lærekandidatordningen er et yrkesfaglig tilbud i videregående opplæring. Den passer for personer som er usikre på om de vil oppnå, eller vet at de ikke kan oppnå yrkeskompetanse.
Gjennom ordningen får kandidaten opplæring i en godkjent lærebedrift, tilpasset sine behov og forutsetninger, med mål om en kompetanse innen et yrkesfaglig område. Lærekandidaten skal gjennom opplæringen utvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger for å kunne mestre livene sine og oppnå kompetanse som legger grunnlag for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet.
Tilpasset lærekandidatplan
En lærekandidat følger en tilpasset lærekandidatplan (TLKP), som er en egen plan for opplæringen. Den inneholder ett eller flere utvalgte kompetansemål fra læreplanen i lærefaget. Fylkeskommunen, som kjenner det regionale kompetansebehovet, har ansvaret for utvalget av kompetansemål i samarbeid med lærebedrift og lærekandidat. Innholdet i den tilpassede lærekandidatplanen skal sikre at kandidaten utvikler kompetanse som gir stabil tilknytning til arbeidslivet, og åpner for videre deltakelse i arbeid eller annen relevant aktivitet, etter endt opplæring. Opplæringen skal føre til størst mulig grad av tilknytning til ordinært arbeidsliv. Lærekandidatplanen skal være et levende dokument som evalueres og eventuelt justeres underveis i opplæringsløpet, slik at lærekandidaten oppnår så høy kompetanse som mulig.
Kompetansebevis
Etter gjennomført opplæring og bestått kompetanseprøve får kandidaten et kompetansebevis og et kompetansebrev som dokumenterer hva kandidaten har lært.
Hvem er målgruppen?
Målgruppen er både ungdom og voksne som ønsker en yrkesfaglig kompetanse.
Målgruppen favner et stort mangfold. Noen har behov for omfattende tilrettelegging, mens andre klarer seg med mindre tilpasninger. Opplæringen tilpasses individuelt, slik at hver lærekandidat får mulighet til å nå utvalgte kompetansemål innenfor et yrkesfag.
Ordningen kan passe blant annet for personer med ulike funksjonsnedsettelser som lærevansker, kognitive utfordringer, utviklingshemming, sansetap, psykiske helseutfordringer eller er i en livssituasjon som gjør det vanskelig å følge et ordinært løp mot fag- eller svennebrev. Det er ikke krav om å ha en medisinsk vurdering eller diagnose for å bli lærekandidat.
Fullføringsrett
Lærekandidater vil fortsatt ha rett til å oppnå studie- eller yrkeskompetanse etter avlagt kompetanseprøve.
Lærekandidatordningen kan dermed utgjøre et steg på veien mot fag- eller svennebrev. Hvis forutsetningene endrer seg, kan opplæringskontrakten gjøres om til lærekontrakt med fag- eller svenneprøve som mål. Det finnes flere tilpassede opplæringsløp som gir mulighet for fag- eller svennebrev, avhengig av kandidatens bakgrunn, behov og mål.
Nyttige lenker
Fullføringsretten for elever med individuelt tilrettelagt opplæring | udir.no
Videregående opplæring | udir.no