Strategi og forskningsoppdrag

Her finner du strategien for hvordan vi skal arbeide med utviklingen av rammeverket for innhold til "Framtidas videregående opplæring".

​​Strategi for utvikling av nytt rammeverk for innhold og struktur i videregående opplæring​. Strategien er utformet i samarbeid med sentrale parter.  

Målet for utviklingen av videregående opplæring er at elevene skal kunne fullføre, bli kvalifisert og kunne komme tilbake for å få oppdatert kompetansen sin gjennom hele livet. I samarbeid med opplæringssektoren har vi laget et målbilde for studieforberedende opplæring som skal bidra til en felles forståelse mellom oss og berørte parter. 

Målet for arbeidet er å

  • gjøre elevene best mulig studieforberedt
  • beskrive et felles innhold som danner og gir grunnlag for aktiv deltakelse i samfunnet
  • beskrive et innhold som er relevant for valgt sluttkompetanse
  • legge til rette for fordypning og valgfrihet
  • kunne tilpasse seg et samfunn og arbeidsliv i utvikling
  • ivareta nødvendig fleksibilitet 
  • lage et rammeverk som er et godt styringsverktøy og et godt arbeidsverktøy 

Faser i arbeidet

Oppdraget har lang tidshorisont, men endringer vil skje underveis. Vi har delt inn arbeidet i fire faser.

I den første fasen (2023–2027) skal vi jobbe med forarbeid og kunnskapsinnhenting. Vi skal å lytte til behovene, og å hente inn erfaringer med dagens fag- og timefordeling. Vi vil arrangere dialogkonferanser og gjennomføre møter med organisasjoner og enkeltpersoner, skoler og høyere utdanning, elever og studenter for å nevne noen. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har igangsatt et forskningsarbeid. 

I den andre fasen (2025–2028) skal vi starte utredningsarbeidet, drive utvikling av prototyper og forankre oppdraget hos berørte parter. Dette er en viktig del av arbeidet og vil gi retning for den videre utviklingen av videregående opplæring. Med prototyper mener vi å utrede mulighetene for et framtidig ferdig rammeverk. Prototypen i seg selv er ikke et ferdig produkt, men vil hjelpe oss å tenke utenfor dagens fag- og timefordeling. 

I den tredje fasen (2027–2030)  skal vi utvikle nye læreplaner og støtteressurser for framtidas studieforberedende opplæring. Denne fasen vil følges opp av den fjerde fasen, innføring og implementering (2030–2033).

KLAR2030 – Forskningsoppdrag