Hvorfor skal vi utvikle videregående opplæring?

Elevene skal få relevant kompetanse for deltakelse i samfunn og eget liv, og forberedes på kravene i høyere utdanning.

Samfunnsutviklingen og nye krav til framtidas kompetanse gjør at vi må tenke nytt rundt strukturen og innholdet i studieforberedende opplæring. Fagtilbudet, organiseringen og strukturen i studieforberedende opplæring har ikke endret seg stort siden 1990-tallet.

Liedutvalget pekte på at hverdagen for lærerne og elevene er for fragmentert, noe som hindrer målene i LK20 om dybdelæring og tverrfaglig forståelse. Strukturen i studieforberedende opplæring oppleves som lite fleksibel, med streng styring på timetall. 

Bedre tid

Lærerne trenger bedre tid til å jobbe med opplæring, mens elevene trenger mer tid til å utvikle forståelse i fagene de har valgt. Skoleeierne trenger et forenklet rammeverk som bedre å styre etter. Skolen skal fortsatt legge til rette for danning og utdanning, og skal støtte opp om verdier som demokrati og kritisk tenkning.

Fullføringsreformen

Arbeidet med å utvikle ny struktur og nytt innhold i studieforberedende opplæring er en del av oppfølgingen av Meld. St. 21 (2020-2021) Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden, og oppdrag 2023-024 om å gjennomgå fag- og timefordelingen i videregående opplæring.

Oppdraget omfatter hele studieforberedende opplæring og fellesfagene i yrkesfaglige utdanningsprogram. Arbeidet skal resultere i et nytt rammeverk for innhold og struktur i videregående opplæring. Rammeverket skal erstatte dagens fag- og timefordeling.

Hva er rammeverk for innhold og struktur?

I dag styres innholdet og strukturen i videregående opplæring av Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Dette omfatter overordnet del, læreplaner for fag, fag- og timefordelingen og tilbudsstrukturen. Fag- og timefordelingen angir hvilke fag eleven skal ha og hvor mange timer eleven skal ha i hvert fag. Til sammen styres innholdet og strukturen i videregående opplæring gjennom flere lovverk og rundskriv – i tillegg til støtte.

I utviklingen av rammeverket vil vi se på hvordan bestemmelsene og virkemidlene i fag- og timefordeling kan erstattes og beskrives på en måte som henger bedre sammen, og som legger til rette for å utforme relevante opplæringstilbud som kvalifiserer til høyere utdanning og arbeidsliv.