Legge ned en privatskole

Dersom skolens styre vedtar at skolens drift skal legges ned, må dere melde fra om dette til Utdanningsdirektoratet.  Det gjør dere ved å fylle ut og sende inn skjema for nedleggelser i Tavla.

I forbindelse med nedleggelsen, må dere sende inn følgende informasjon til Utdanningsdirektoratet:

  • Kontaktinformasjon til styreleder og styremedlemmer ved skolen, og medlemmer i avviklingsstyret
  • En oversikt over alle skolens gjenværende eiendeler og midler, samt en redegjørelse for hvordan eiendelene og midlene er finansiert
  • Avviklingsregnskap bekreftet av revisor

Midler som skal tilbakeføres

Når skoledriften er lagt ned, står skolen fritt til å disponere eiendeler og midler som stammer fra gaver, tilleggsvirksomhet og innskuddskapital som ikke er brukt på oppstartskostnader. Resterende eiendeler og midler, etter at gjeld er trukket fra, er å regne som statstilskudd og skal uten oppfordring betales tilbake til Utdanningsdirektoratet. Eiendeler skal selges til markedspris.

Når skoledriften er lagt ned, kan Utdanningsdirektoratet etter søknad godkjenne at eiendeler og midler blir overført til en annen skolevirksomhet etter privatskoleloven.

Dersom skolen unnlater å sende inn relevant dokumentasjon innen rimelig tid, kan Utdanningsdirektoratet fatte vedtak om tilbakeføring av midler på bakgrunn av tilgjengelig informasjon.

Skoler som ønsker å starte opp igjen senere må søke om ny godkjenning

Dersom skolen ønsker å starte opp på nytt ved en senere anledning, må skolen søke om ny godkjenning. Søknaden vil i et slikt tilfelle bli behandlet som en søknad om oppstart av ny skole.

Dersom et annet rettssubjekt ønsker å overta driften, må det også søkes om ny godkjenning.