Hva er forskjellen på medbestemmelse og medvirkning? Bruk noen minutter til å tenke individuelt og del med hverandre. Hvordan ivaretar dere barnas rett til medvirkning? Del eksempler med hverandre.
Hva er typiske tegn på humor og glede i barnegruppen deres? Gå på «humorjakt» og let etter hvert barns opplevelse av glede og humor. Del funnene dere i neste møte.
Kva gjer de i deira SFO som bidreg til å fremja ei berekraftig utvikling? Skriv ned minst tre ting kvar og lag ein felles plakat.
Barna i SFO skal utvikle naturglede og ta vare på naturen. Skriv ned forslag til aktiviteter dere kan gjøre sammen ute i naturen. Hvordan tar dere utgangspunkt i barnas alder, funksjonsevne og interesser når dere planlegger slike aktiviteter?
Gå sammen og skriv ned forslag til aktiviteter hvor barna kan utforske, være kreative og skape noe sammen gjennom bruk av digitale ressurser. Diskuter forslagene og finn ut hvilke av dere vil prioritere. Hvordan kan dere få til disse aktivitetene i tiden fremover?
Observer leiken til barna. Lag ei ordsky eller eit tankekart av det de ser barna er opptekne av. Diskuter korleis de kan vidareutvikla leikemiljøet utover interessene til barna?
En forelder har fortalt at de har kommet i en vanskelig situasjon, og barnet deres vil trenge noe ekstra omsorg fremover. Hvordan samarbeider vi med hjemmet og skolen for å følge opp dette? Drøft to og to, og del forslag i plenum.
Bruk noen minutter på å lage eller planlegge en hinderløype. Løypa skal være avansert nok til at barna kan utfordres fysisk, og samtidig enkel nok til at de kan oppleve mestring. Løypa må være tilpasset alder og funksjonsevne.
Del dykk inn i grupper og kom med forslag til ulike aktivitetsformer som kan bidra til rørsglede.
Finn frem et stort ark. Lag et tankekart over alle sang- og regelleker dere kjenner til. Diskuter: Hvordan møter barna disse hos oss?
Skriv ned tre ideer til hvordan du kan bidra til at barna opplever måltidsglede, fellesskapsfølelse og trivelige rammer rundt måltidet. Snakk sammen.
Hvordan kan vi legge til rette for at ulike språk, uttrykksformer og kulturer inkluderes i lek og aktiviteter? Bruk to minutter på å tenke individuelt. Gå deretter sammen og del tankene.
Diskuter hvordan lek og aktiviteter bidrar til vennskap og relasjonsbygging blant barna. Finn eksempler på hva som fungerer bra og hva dere kan forbedre.
Kva ønskjer me at barna skal fortelja om når dei kjem heim etter ein dag i SFO? Del døme.
Hvilke holdninger og hvilken kunnskap skal prege våre handlinger i møte med barna, foreldrene og hverandre? Finn tre ord hver som vi ønsker skal prege disse møtene. Bruk for eksempel et digitalt verktøy eller en plakat for å lage en ordsky. Diskuter deretter hvilke av disse ordene (tre til fem ord) som vi vil at skal kjennetegne vår praksis.
Hvordan kan vi gi barna erfaring med å lage et enkelt og sunt måltid? Hva er mulig å lage sammen med barna? Lag en «ideplakat» og prøv ut noen av de ulike oppskriftene dere kommer på i nærmeste fremtid.