Forskningsprogram for digitalisering og digital kompetanse i barnehage og skole
Programmet har som overordnet mål å utvikle ny forskningsbasert kunnskap om digitalisering og digital kompetanse i barnehage og skole. Formidling av forskningsresultater er en viktig del av arbeidet. Programmet skal ferdigstilles i 2030.
Utlysning av forskningsprogram
Her kan du se opptak av vårt webinar for tilbydere, som ble arrangert 25. april. Der presenterer vi forskningsprogrammet, informasjon om første utlysning og plan for videre utlysninger i programmet.
Her finner du presentasjonen fra møtet.
Første utlysning i forskningsprogrammet er nå klart og er lyst ut i Mercell.
I regjeringens Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole (2023-2030) er et av tiltakene å «etablere et forskningsprogram for målrettet forskning på tema for og om digitalisering og digital kompetanse i sektor». Programmet skal bidra med forskningsbasert kunnskap om hvordan økt digitalisering i samfunnet og utbredelse av digital teknologi påvirker utdanningssektoren.
Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet ønsker at forskningsprogrammet skal bli et forskningsløft for barnehage- og skolesektoren som griper fatt i kjerneområdene av digitalisering i barnehage og skole.
Forskningsprogrammet vil både bygge videre på den kunnskapen vi allerede har, og utvikle ny kunnskap.
Sentrale temaer:
- hvilken rolle digitalisering spiller i lek, læring, utvikling og trivsel i barnehage og skole, i tillegg til underveis- og sluttvurdering i skolen.
- barnehage- og skoleansattes kompetanse og profesjonsutøvelse.
- mellommenneskelige aspekter i barnehage og skole
- endringer i barnehagens og skolens roller og etikk, og hva det betyr for barn, unge, ansatte, foreldre og ledere.
- sentrale prosesser som er førende for arbeidet i barnehager og skoler, som anskaffelser, arbeidsvilkår, styringsdokumenter og ansvarsfordeling.
Programplan - Forskningsprogram for digitalisering og digital kompetanse i barnehage og skole.
Forskningsprogrammet skal vare fra 2024–2030.
Prosjekter
Forskning om pedagogisk arbeid med digitale hjelpemidler og ressurser i barnehagen – et kunnskapsgrunnlag
Prosjektet skal kartlegge hva som finnes av forskning om digitalisering og digital kompetanse i barnehage. Det er utarbeidet en rapport som skal inngå i grunnlaget for hvilke forskningsprosjekter som skal lyses ut fra forskningsprogrammet på barnehagefeltet.
Forskningsprogrammets programstyre har behov for å framskaffe et kunnskapsgrunnlag basert på eksisterende forskning, for å kunne beskrive forskningsfeltet og peke på hva som vil være viktige innsatsområder for framtidig forskning på feltet.
Eksempler på problemstillinger som kan inngå i rapporten:
- Hvilken type studier er gjennomført (er det f.eks. overvekt mindre intervensjoner som det er utfordrende å generalisere fra)
- Hvilke problemstillinger og tema omhandler forskningen
- Hvilke aktører er involvert (barn i ulike aldersgrupper, pedagoger, foreldre osv.)
- Er det noen tema som det er et tydelig behov for mer kunnskap om
- Antall publikasjoner, kvalitet og utvikling i publikasjoner innenfor feltet
Rapporter i prosjektet
Hva vet vi om digitalisering i barnehagen? (UiS, august 2025)
Webinar
Torsdag 13. februar gjennomførte vi to webinarer om forskningsprogrammet, ett for barnehagesektor og ett for skolesektor. Du kan se webinarene i opptak her.