Prøver i fagfornyelsen - hvilke behov skal prøvene dekke?

Innledning

Utdanningsdirektoratet fikk i brev fra KD, datert 18.06.2018, oppdrag om å utarbeide en helhetlig plan for prøvefeltet. Behovet for en slik plan er begrunnet i et behov for å tydeliggjøre formål med de ulike prøvetypene og informasjon om at det er stor variasjon i Skole-Norge i opplevelsen av nytte og bruk av dagens prøver.

Dagens prøvefelt har utviklet seg over år ved at nye prøver har kommet til gradvis og gjennom litt ulike prosesser, uten at det har vært en klar plan for helheten. Dette medfører at prøvefeltet kan fremstå som noe fragmentert og at det ikke kommer tydelig nok fram at prøvene er ment å dekke ulike behov. For at de ulike nivåene og brukerne skal få bedre og mer presis informasjon fra prøvene, trenger vi et prøvefelt med helhet og sammenheng.

Dette dokumentet er første skritt på veien mot fremtidens prøver, som ivaretar brukernes behov på en bedre måte enn i dag. Dokumentet har blitt til med en utforskende tilnærming, og er ikke bygget opp med tanke på å ende i en spesifikk og detaljert anbefaling. Mer utredningsarbeid ligger foran oss for å oppnå målet om et mer treffsikkert og helhetlig prøvefelt, og grunnlaget for dette arbeidet er samlet her. Gjennom dokumentet gjør vi rede for kunnskap og erfaringer vi har fra 15 år med nasjonale prøver og kartleggingsprøver, vi beskriver brukerne av prøvene og deres behov, drøfter prøvenes ulike egenskaper i lys av brukerbehovene og argumenterer for en mulig vei å gå framover.

Dokumentet er delt i tre hoveddeler:

  • Del 1 gir en introduksjon til dagens prøvefelt og oppsummerer kunnskapsgrunnlaget (kapittel 1 og 2)
  • Del 2 beskriver brukerne og deres behov, hvordan prøvene kan imøtekomme dette og hvilke konsekvenser brukerbehovene får for utforming av prøvene (kapittel 3 og 4)
  • Del 3 skisserer et forslag til tilnærming for å ivareta brukernes behov, samt forslag til videre prosess (kapittel 5, 6 og 7)