Bedre vurderingspraksis

På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har Rambøll Management kartlagt vurderingsopplegg som er i bruk i skole og lærebedrift. Kartleggingen er en del av direktoratets prosjekt ”Bedre vurderingspraksis” og arbeidet med individvurdering i grunnopplæringen.

Kartleggingen har identifisert eksempler på opplegg for individvurdering som bidrar til faglig relevant og rettferdig vurderingspraksis og systematisk dokumentasjon. Med vurderingsopplegg menes systemer for hvordan individvurdering foretas, og hvordan resultater fra individvurdering brukes i den videre læringsprosessen. Kartleggingen ble gjennomført våren 2008 blant skolefaglig ansvarlig hos skoleeiere.

Resultatene viser stor grad av variasjon i hvilken kjennskap skoleeier har til individvurdering ved egne skoler. Det er også stor variasjon i systematikk i individvurderingen og i hvilken grad det legges til rette for at elevene kan delta i vurdering av egen læring. Variasjonene er både mellom skoleeiere og fra skole til skole.

En stor andel skoleeiere oppgir at individvurdering er et satsingsområde. Kartleggingen viser at det er en større satsning på kompetanseutvikling i videregående opplæring enn i grunnskolen på dette området. Skoleeier rapporterer at det er gjennom tiltak for kompetanseheving de i størst grad får kjennskap til praksis på skolene.

Videre viser kartleggingen at mange elever verken kjenner målene for opplæringen eller de kriteriene de vurderes etter. De blir heller ikke involvert i vurdering av eget arbeid. Analysen viser at de kommuner der elevene i liten grad har kjennskap til hvilke mål de vurderes etter, kjennetegnes av å være små tonivåkommuner med i 1-2 barneskoler.

Flere små tonivåkommuner mangler avklaring på hvem som har ansvar for å følge opp vurderingspraksis i skolene. Dette kan føre til at skoler i enkelte tonivåkommuner utvikler seg ulikt.

Kartleggingen viser at individvurdering i større grad er et satsningsområde for bedrifter tilknyttet et opplæringskontor enn bedrifter som ikke er det. Det er også færre som vet om individvurderingen tar utgangspunkt i kompetansemålene i bedrifter som ikke er knyttet til et opplæringskontor enn for bedrifter som er knyttet til et opplæringskontor.

I rapporten anbefaler Rambøll Management blant annet:

  • videre undersøkelser knyttet til ulike former for arbeidsplaner, hvordan de benyttes og ikke minst hva som fører til læring.
  • at man i videre arbeid legger vekt på utvikling av metoder for bedre å involvere elevene i vurdering av egen læring
  • en videre undersøkelse av innsatsen knyttet til individvurdering som satsningsområde på opplæringskontorene