Et lag rundt eleven – effektstudie

Samarbeid mellom helsesykepleier og skole

NIFU har testet ut helsesykepleiermodellen, hvor skolene fikk noen flere timer med helsesykepleier på skolen per uke. Denne ekstra tiden skulle brukes til systemrettet og strukturert samarbeid med lærere og skoleledere.

Hovedfunn:

  • Samarbeidet med helsesykepleier oppleves som svært verdifullt av skolens ansatte.
  • Forskerne fant en positiv effekt på gutters resultater i engelsk og regning.

Samarbeidet med helsesykepleier oppleves som svært verdifullt av skolens ansatte

En samlet vurdering av funnene i studien er at helsesykepleier spiller en sentral rolle i skolen ved å bringe inn helsefaglige perspektiv i det flerfaglige samarbeidet. Utførelsen gjøres best når det er en god balanse mellom oppgaver prioritert etter helsesykepleiers egen faglig autonomi og oppgaver som er del av det strukturerte samarbeidet.

Positiv effekt på gutters resultater i engelsk og regning

Studien finner ikke forskjeller mellom tiltaks- og kontrollskolene på nasjonale prøver i gjennomsnitt. Men når man undersøker undergrupper ser man en positiv effekt på gutters resultater i engelsk og regning, mens effekten for jentene er tilnærmet null. Imidlertid har ikke forskerne på nåværende tidspunkt en fullgod forklaring på dette funnet. Denne kjønnsforskjellen reflekteres verken i resultatene for fravær eller læringsmiljø.

Mulig reduksjon i digital mobbing

Effektstudien finner ikke at økningen på 3,25 timer helsesykepleierressurs i uka i tiltaksskolene fører til bedre læringsmiljø eller redusert fravær i gjennomsnitt. Imidlertid sees en reduksjon i andelen elever som oppgir å ha blitt mobbet digitalt ved tiltaksskolene sammenlignet med kontrollskolene. Imidlertid kan dette skyldes forskjeller i svarprosent.

Rapportserie: Et lag rundt eleven

Om studien

Kort om rapporten