Til hovedinnhold
Søk
Meny
Høringer
Presse
Kalender
Om Udir
In English
Søk på hele udir.no
Utdanningsløpet
Velg nivå
Barnehage
Grunnskole
Videregående
Spesielt for
Private barnehager
Private skoler
Voksenopplæring
Annen opplæring
SFO
Kulturskolen
Folkehøgskoler
Lukk
Læring og trivsel
Barnehage
Rammeplan og støttemateriell
Barnehagemiljø
Omsorg
Lek
Læring
Skole og fagopplæring
Læreplanverket
Tilpasset opplæring
Vurderingspraksis
Skolemiljø
Opplæring i bedrift
Temasider
Barnehage og opplæring for ukrainske barn og unge
Korona
Minoritetsspråklige og flyktninger
Nasjonale minoriteter
PPT, spesialpedagogikk og tilrettelegging
Samisk
Lukk
Eksamen og prøver
Eksamen
Eksamen - oversikt
Finn eksamensoppgaver
Administrere eksamen
Forberede og ta eksamen
Fag- og svenneprøver
Muntlig eksamen
Privatisteksamen
Prøver
Prøver - oversikt
Nasjonale prøver
Kartleggingsprøver
Dokumentasjon
Vitnemål og kompetansebevis
Realkompetansevurdering
Lukk
Kvalitet og kompetanse
Profesjons- og organisasjonsutvikling
Videreutdanning
Kompetansepakker
Lokal kompetanseutvikling
Arbeid med kvalitetsutvikling
Veiledning av nyutdannede
Verktøy
Ekstern vurdering
Tilstandsrapport
Ståstedsanalyser
Brukerundersøkelser
Utvikle praksis sammen
Vurder kvalitet i læremidler
Temasider
Digital kompetanse
Sikkerhet og beredskap
Samarbeid med andre
Lukk
Tall og forskning
Tall og forskning
Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
Statistikk
Finn forskning og rapporter
Systemer for datainnsamling
Internasjonale studier
Barnehagefakta
Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
Publikasjoner
Utdanningsspeilet
Spørsmål til Skole-Norge
Spørsmål til Barnehage-Norge
Vetuva
Brukerundersøkelser
Administrere brukerundersøkelser
Elevundersøkelsen
Lærlingundersøkelsen
Voksenopplæringsundersøkelsen
Foreldreundersøkelsen i skole
Foreldreundersøkelsen i barnehage
Lærerundersøkelsen
Lærebedriftsundersøkelsen
Lukk
Regelverk, tilsyn og tilskudd
Regelverkstema
Barnehage – oversikt regelverk
Opplæring – oversikt regelverk
Regelverkstolkingar frå Udir
Spesielt for private skoler
Maler for enkeltvedtak
Personvern (GDPR)
Tilsyn
Tilsyn - oversikt
Egenvurdering (RefLex)
Melde bekymring
Tilskudd
Tilskudd – oversikt
Tilskuddssatser
Lukk
Du er her:
Forside
Tall og forskning
Finn forskning og rapporter
Sluttrapport VFL
Erfaringer fra nasjonal satsing på vurdering for læring (2010-2018)
Rapport
Sist endret: 30.01.2019
Last ned
Skriv ut
Last ned innholdet på nettsiden som pdf
The Norwegian Assessment for Learning programme_Final report 2018.pdf
Denne siden
Alle sider
Innhold
1. Innledning
1.1 Bakgrunn
1.2 Hva betyr vurdering for læring i satsingen?
1.3 Formål og virkemidler i utviklingsarbeidet
1.3.1 Formål
1.3.2 Organisering av på satsingen og valg av virkemidler
1.3.3 Rammer for satsingen
1.4 Økonomiske rammer
1.5 Kunnskapsgrunnlag i utvikling
1.6 Satsingen beskrevet i tall
2. Hvordan vurderer vi måloppnåelsen i satsingen?
2.1 Kildegrunnlag for denne rapporten
2.2 Å vurdere måloppnåelse på komplekse utviklingsprosesser
2.3 Tegn på endring av praksis
3. Hva har satsingen ført til?
3.1 En mer læringsorientert vurderingskultur
3.1.1 Økt kompetanse på læringsfremmende vurdering
3.1.2 Positiv endring av vurderingspraksis
3.1.3 Et mer felles vurderingsspråk?
3.2 Økt læreplanforståelse og mer aktiv bruk av læreplanen
3.2.1 Nedgang i antall klager på standpunktkarakter
3.3 Økt kompetanse på å drive lærende prosesser
3.4 Skoleeiere og skoleledere er pådrivere i utviklingsarbeidet
3.4.1 Vurdering for læring i spesialundervisningen
3.5 Positiv effekt av samspill med andre nasjonale tiltak
3.6 I hvilken grad videreføres utviklingsarbeidet lokalt?
4. Fortsatt behov for å videreutvikle praksis
Vurderingspraksis og fagfornyelsen
Referanser
Neste side
Fant du det du lette etter?
Ja
Nei
Skriv tilbakemelding (opp til 250 tegn)
0
/250
Send
Skriv tilbakemelding (opp til 250 tegn)
0
/250
Send
Tusen takk for hjelpen!