Evaluering av stimuleringstilskudd til kulturskoler og kulturtilbud
Kommunale kulturskoler og andre som gir kulturtilbud til barn og unge kunne søke om stimuleringstilskudd fra Utdanningsdirektoratet. En evaluering viser at søkerne fikk god informasjon om ordningen, men den viser også at det er vanskelig å overføre prosjektene til drift når utviklingsmidlene blir tildelt for kun ett år av gangen.
Evalueringen er gjennomført av Proba samfunnsanalyse i tiden januar til desember i 2012.
Fordelt 80 millioner over to år
I 2010 og 2011 ble det fordelt 40 millioner kroner i stimuleringstilskudd for hvert av årene. Midlene ble fordelt til såkalte modellforsøk og utviklingsforsøk. Modellforsøkene skal legge til rette for tilbud for elever fra 1. -4. trinn, mens utviklingsprosjektene skal bidra til å utvikle kulturtilbud til barn og unge i hele grunnopplæringen.
Delte erfaringer med samarbeidet
Mange av prosjektene er basert på samarbeid med andre aktører, særlig skole og SFO. Erfaringene fra samarbeidet med skole og SFO er delte. Mange er svært positive, mens andre peker på utfordringer med felles planlegging og lærernes/de ansattes motivasjon. Engasjement og motivasjon hos samarbeidspartnerne er avgjørende for å lykkes med samarbeidet.
Dersom midlene hadde blitt tildelt tidligere på året ville det vært lettere for søkerne å planlegge, blant annet samarbeidet med skolene. De prosjektene som har samarbeidet med andre aktører på kulturfeltet, synes å ha veldig gode erfaringer. Det er stor faglig bredde i prosjektene når det gjelder faglig innhold og målgrupper.
Nasjonale prosjekter av særlig interesse
I 2010 ble 13 kulturskoler definert som å være av særlig nasjonal interesse. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) fikk i oppdrag å følge opp og bidra til å spre erfaringer fra de nasjonale prosjektene. Evalueringen viser at alle de nasjonale prosjektene har overføringsverdi, og at de har viktige elementer av nyskaping i seg.
Tilskuddet bidrar til utvikling av nye tilbud
Stimuleringstilskuddet bidrar til utvikling av nye prosjekter og mange av prosjektene har hatt betydning for lokalmiljøet ved at kommunenes innbyggere har fått innsikt i hvilke aktiviteter kulturskolen kan tilby. Tilskuddet svarer ikke på de utfordringene kulturskolene har med hensyn til drift, trang kommuneøkonomi og ventelister. Dette ligger imidlertid ikke i kriteriene for tildeling av stimuleringsmidler.