Leksehjelp - Kartlegging av utbredelse i norsk skole, 2007
Denne rapporten presenterer noen av resultatene fra en kartlegging av leksehjelp i norsk skole. Kartleggingen er en del av et større evalueringsoppdrag om forsøk med leksehjelp for Utdanningsdirektoratet. Evalueringen gjennomføres i et samarbeid mellom SINTEF Teknologi og samfunn, Gruppe for skole- og utdanningsforskning og NTNU Samfunnsforskning.
Leksehjelpen i norsk skole har vokst i omfang de siste årene, fra å omfatte bare litt i overkant av 10 prosent av skolene for 6 år siden til å være et tilbud ved over halvparten av norske skoler.
Leksehjelpen er i hovedsak organisert av den enkelte skole, den er rettet generelt mot alle elever og er ikke fagspesifikk. Den finnes på alle trinn i norsk skole, i hovedsak som et tilbud rettet mot flere trinn eller hele skolen. Mange leksehjelptilbud er knyttet til skolefritidsordning. Frivillige organisasjoner er også involvert i mange opplegg, både på og utenfor skolen.
Vurderingen som respondentene i denne kartleggingen gjør at leksehjelpen er overveiende positiv. I første rekke er det et opplegg de synes fungerer godt, dernest mener mange å se også resultater når det gjelder elevenes læring og arbeid. Vurderingene er i liten grad basert på målbare forhold og i større grad på det som formidles muntlig fra involverte aktører.
De positive vurderingene skoleledelsen gir av leksehjelptilbudene i sammenheng med ønsket om å videreføre arbeidet til å nå flere elever, tilsier at leksehjelp allerede er i ferd med å bli en del av norsk skole. Andelen av opplegg hvor man har arbeidet med å styrke foreldrenes kompetanse er liten. Men det er opplegg som får svært god vurdering av våre respondenter. Dette antyder at leksehjelp som bidrar til å styrke kontakten med hjemmet spesielt er et positivt bidrag.
Leksehjelpoppleggene når ikke alltid de som trenger dem mest. Skolene står også her overfor utfordringer med å lage tiltak som involverer dem som har størst behov for ekstra tiltak eller oppfølging. Klarer man å nå målgruppen for leksehjelpen, gir det markant positive utslag i respondentenes vurderinger av den.