Hva kjennetegner gode skoler for minoritetsspråklige elever?

Innledning

For skoler som har elever som tilhører språklige minoriteter, som gjerne har et annet morsmål enn norsk, er dette viktige spørsmål som skolene må ta aktivt stilling til i sitt pedagogiske arbeid. Selv om antallet minoritetsspråklige elever har økt betydelig de siste par tiårene, er forskningen ikke kommet spesielt langt i å kunne gi sikre svar på hva skoler kan og bør gjøre. Forskningen på feltet kan likevel bidra til å gi noen svar, og internasjonalt er det gjort en del forskning, som kan gi noen retninger til hva skolene kan gjøre for å gi minoritetsspråklige elever en enda bedre læringssituasjon. I denne artikkelen presenteres og drøftes noen sentrale komponenter som forskningen gjerne trekker fram.

Noen av disse er generelle, slik som å legge til rette for et godt læringsmiljø og sørge for å ha gode og kompetente lærere og en strukturert ledelse. Andre komponenter innebærer et særskilt fokus på minoritetsspråklige elevers spesielle situasjon, der språk, men også kulturelle og identitetsmessige aspekter, er sentralt i arbeidet med å utvikle skolene til et godt sted for minoritetsspråklige elever å lære - og være.