Delrapport 2

Forsøk med fremmedspråk

Elever, lærere, skoleledere og foreldre er engasjerte og motiverte for tilbud om fremmedspråk på barnetrinnet. Undervisningen er variert, aktivitetsrettet og preget av lek.

Dette viser andre delrapport fra evalueringen av forsøket. Rapporten er basert på kvalitative casestudier ved fem utvalgte skoler og beskriver skolenes erfaringer, praksis og holdninger til fremmedspråk på barnetrinnet. Faget skal legge grunnlag for og motivere elevene til videre fremmedspråklæring, være aktivitetsrettet og bidra til positive holdninger til flerspråklighet. Funnene er ikke generaliserbare for forsøket som helhet, men gir varierte bilder av deltakernes opplevelser.

Praktisk tilnærming til fremmedspråk

Skolene legger vekt på aktiviteter og muntlige ferdigheter i språklæringen. Fremmedspråket brukes likevel lite, både av lærere og elever. Lek og fysisk aktivitet preger aktivitetene, som ikke alltid er godt nok tilpasset alder, trinn eller fag. Høyt tempo og skifte av aktivitet bidrar til å holde konsentrasjonen oppe hos elevene, men selve aktiviteten er ofte uten relasjon til språklæring.

Motivasjon og lærelyst

Forskning viser at lek og spill er viktig for mindre barns motivasjon, mens det for større barn blir viktigere med utfordringer, mestring og tilfredshet med eget læringsutbytte.

Elevene viser stor språkglede. Alle elevene er motiverte for å lære fremmedspråk, og for videre språklæring på ungdomstrinnet. Noen elever etterlyser mer seriøsitet og vekt på faglige utfordringer. At deltakelse i forsøket har vært frivillig for elevene kan ha bidratt til et misforhold mellom lærernes praksis når det gjelder underholdningspregede undervisningsopplegg og elevenes opplevelse av faget som mindre seriøst enn andre fag.

Lærerne er engasjerte og motiveres av at elevene er motiverte og mestrer nye språk.

Foreldrene er positive til tidlig start med fremmedspråk og har ofte vært en pådriver til barnas valg. Noen foreldre etterlyser mer vekt på læringsutbytte.

Kompetanse og etterutdanning

Lærerne opplever egen kompetanse som god når det gjelder tilpassing og varierte undervisningsopplegg. Lærerne er entusiastiske til etterutdanningen som har hatt sterk innflytelse på undervisningen deres. Alle lærerne opplever et «press» om å aktivitetsrette undervisningsmetodene. Gode nok språkkunnskaper for spontan og autentisk bruk av målspråket i undervisningen er fremdeles en utfordring for flere.

Videreføring – utfordringer

Forsøket er godt forankret i skoleledelsen og skolene er sterkt motiverte for innføring av fremmedspråk på barnetrinnet, til tross for utfordringer når det gjelder tilgang på kompetente lærere, med både språkkunnskaper og didaktisk og pedagogisk kompetanse.

Rapportserie