Elevundersøkelsen 2013 – den endelige analysen

I den endelige analysen av tallene i Elevundersøkelsen 2013 presenterer forskerne også en kvalitativ dybdestudie av skoler. Der ser de nærmere på forståelser av mobbing i tillegg til forskjellen mellom mobbing og andre negative hendelser.

NTNU Samfunnsforskning har analysert tallene og levert to rapporter. I den første, som ble publisert i januar, så forskerne nærmere på tallene som omhandlet mobbing, krenkelser og arbeidsro i skolen

I denne andre og endelige rapporten, supplerer forskerne tallene med en kvalitativ dybdestudie av tre utvalgte skoler. Hensikten var å kunne utdype de kvantitative funnene i Elevundersøkelsen. Forskerne plukket ut tre skoler, der både elever, lærere, rektorer/ledelse og foreldre ble intervjuet. 

Hovedfunn

  • 4,2 prosent av elevene svarer at de blir mobbet to-tre ganger i måneden eller oftere.
  • 21 prosent av elevene sier at de de opplever én eller flere krenkelser to til tre ganger i måneden eller mer.
  • Blant elevene som ble intervjuet i den kvalitative studien er det en tendens til at de skiller mellom enkelthendelser og mobbing. Hyppighet og alvorlighetsgrad er avgjørende for om elevene definerer noe som mobbing.
  • Flere av foreldrene som ble intervjuet legger vekt på at mobbing handler om at det er gjentagende, har høyere alvorlighetsgrad og at det er mer systematikk i det.
  • En elevgruppe forteller at mobbing kanskje underrapporteres fordi de har fått beskjed om at mobbing er noe som skjer veldig ofte.
  • Både det kvantitative og kvalitative datamaterialet tyder på at fysiske og direkte krenkelser har lettere for å bli definert som mobbing, enn hva som er tilfellet for indirekte og relasjonelle krenkelser. 
  • Flere påpeker at flere små hendelser i sum kan defineres som mobbing, dersom det kommer fra samme person eller gruppe.
  • Da elevene fikk spørsmål om hva de legger i begrepet mobbing, kom det alltid frem formuleringer som viser at elevene har snakket om, diskutert og jobbet mye med temaet mobbing i løpet av sitt skoleløp.  

Forekomst av mobbing på skolenivå

I tillegg til å se på mobbing på individnivå, har forskerne sett på mobbeforekomst på skolenivå. For å kunne sammenlikne tallene med liknende undersøkelser, har forskerne avgrenset datamaterialet til 7. og 10. trinn. Det vil si de to trinnene i grunnskolen som Elevundersøkelsen er obligatorisk for. De kvantitative analysene viser følgende:

  • På 65 prosent av skolene rapporterer mellom 1 og 9 prosent av elevene om mobbing.
  • I gjennomsnitt rapporterer 5 prosent av elevene om mobbing. 
  • 16 prosent av skolene var høsten 2013 mobbefrie.   

Analyse av indeksene i Skoleporten

Elevene skårer jevnt over høyt på flertallet av indeksene. Mer inngående analyser viser at det stort sett er bakgrunnsfaktorene årstrinn og kjønn som påvirker hvordan elevene har svart på indeksene.

Sammenhenger mellom utdanningsprogram og totalt læringsmiljø

Nytt av året er en sammenstilling av utdanningsprogram og læringsmiljø. Gjennomgangen viser at elevene på Elektrofag er de som gjennomsnittlig har høyest skåre på indeksene som presenteres i Skoleporten. Elevene på de studieforberedende utdanningsprogrammene Idrettsfag, Musikk, dans og drama og Studieforberedende har en større variasjon i hvordan de vurderer de ulike elementene i læringsmiljøet enn øvrige elever. Elevene på Service og samferdsel skårer klart lavere når alle indeksene ses under ett, sammenlignet med de øvrige elevene.

Dette er Elevundersøkelsen (faktaboks) En nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for læring og trivsel i skolen. Obligatorisk for 7. og 10. trinn samt for videregående trinn 1 (VG1). Frivillig å delta for øvrige trinn. I 2013 var det 402 000 elever som svarte på undersøkelsen. Utdanningsdirektoratet er ansvarlig for gjennomføringen av undersøkelsen, mens NTNU Samfunnsforskning er ansvarlig for analysene og rapporteringen.

Dette er Elevundersøkelsen

  • En nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for læring og trivsel i skolen.
  • Obligatorisk for 7. og 10. trinn samt for videregående trinn 1 (VG1). Frivillig å delta for øvrige trinn.
  • I 2013 var det 402 000 elever som svarte på undersøkelsen.
  • Utdanningsdirektoratet er ansvarlig for gjennomføringen av undersøkelsen, mens NTNU Samfunnsforskning er ansvarlig for analysene og rapporteringen. 

Elevundersøkelsen