Elevundersøkelsen 2010 – en analyse av resultatene

På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har Oxford Research analysert resultatene fra Elevundersøkelsen på nasjonalt nivå våren 2010. Her finner du en oversikt over hovedfunnene.

Bruk av arbeidsplaner, kunnskap om mål, faglig støtte, trivsel med lærerne, trygghet og fysisk miljø er forhold som ifølge analysen av Elevundersøkelsen 2010 er spesielt viktige for elevenes motivasjon og innsats.

Det er ifølge analysen liten tvil om at struktur og oversikt, samt positivt forhold til lærerne, har stor betydning for elevenes skolearbeid, motivasjon og innsats, og dermed for elevenes læringsresultater. Forskerne understreker at relasjonen mellom det fysiske miljøet og elevenes motivasjon og innsats må tolkes med stor forsiktighet.

Få endringer over tid på nasjonalt nivå i perioden 2007–2010

Utvalgte resultater fra Elevundersøkelsen ble publisert i Skoleporten i juni. Utdanningsdirektoratet publiserte også en egen analyse av spørsmålene rundt mobbing, uro og diskriminering i mai. Samtidig ble alle resultatene fra de obligatoriske spørsmålene publisert på våre nettsider.
Se analyse av mobbing, diskriminering og uro her

Det er som tidligere år små endringer fra i fjor til i år på nasjonalt nivå. Som vi har sett tidligere, viser elevenes svar at læringsmiljøet generelt svekkes fra 5. til 10. trinn. Det er imidlertid oftest en forbedring av læringsmiljøet ved overgangen til vg1.

På Skoleporten presenteres resultatene fra Elevundersøkelsen med indekser. Forskerne finner ikke betydelige endringer i elevenes svar i perioden 2007–2010 for de obligatoriske indeksene som presenteres i Skoleporten. Elevenes svar på ett av de obligatoriske spørsmålene i Elevundersøkelsen, som ikke presenteres i Skoleporten, viser imidlertid i samme periode en nedgang i elevenes opplevelse av å forstyrre andre elever når de arbeider.

Lite endringer i mobbetallene

Andelen elever som opplever å bli mobbet to-tre ganger i måneden eller oftere er ganske uendret i perioden 2007–2010. Når det gjelder disse elevene er imidlertid det noen flere enn før som opplever at de blir mobbet av lærere og andre voksne på skolen.

Rapportert diskriminering/urettferdig behandling på grunn av nasjonalitet

Vi finner den høyeste andelen elever som rapporterer om diskriminering på 10. trinn med 6,1 prosent. Den laveste andelen er på 8. trinn med 3,7 prosent.

Elevene opplever seg minst diskriminert av elever i klassen og mest diskriminert av andre voksne på skolen.

Utdypende analyse av mobbing og diskriminering

Elevenes svar på spørsmål om mobbing og diskriminering utdypes i en egen undersøkelse høsten 2010. Analysen fra denne undersøkelsen vil publiseres i starten av 2011.

Elevundersøkelsen er en nettbasert undersøkelse hvor elever i grunnskolen og videregående opplæring får mulighet til å vurdere sitt eget læringsmiljø. Undersøkelsen er obligatorisk ved 7. og 10. trinn i grunnskolen og for elever på vg1 i videregående opplæring. For øvrige trinn er undersøkelsen frivillig.

Målgruppen for analysen av Elevundersøkelsen er lærere, skoleledere, foreldre, skoleeiere og nasjonale myndigheter, både på politisk og administrativt nivå.

Oxford Research har gjennomført denne analysen av resultatene fra Elevundersøkelsen våren 2010. Analysen er basert på svarene fra elever fra 5. trinn til vg3. Totalt har ca 340 000 elever besvart undersøkelsen.

Elevundersøkelsen