Nasjonale satser til private barnehager i 2026

Denne rapporten presenterer beregning av nasjonale satser for 2026. Dette er forslag til satser. De endelige satsene vedtas i tilskuddsforskriften, og vil bli publisert på lovdata.no.

I regjeringens forslag til statsbudsjett videreføres satsene for foreldrebetaling på samme nivå som høsten 2025. Generell maksimalsats er 1 200 kroner pr. plass pr. måned. I tiltakssonen i Nord-Norge videreføres betalingsfri barnehage, og i øvrige kommuner med sentralitetsindeks 5 eller 6 er maksimalsatsen 700 kroner. Det presenteres derfor tre sett av satser tilpasset de tre prisregimene.

Ordinære barnehager

I områder med generell maksimalsats for foreldrebetaling er tilskuddssatsen beregnet til 326 498 kroner pr. heltidsplass for barn under tre år og 173 554 kroner pr. heltidsplass for barn over tre år. Satsen for store barn øker fra året før med 8,8 %, mens satsen for små barn øker med 6,0 % fra de opprinnelige satsene for 2025, før endringene i revidert nasjonalbudsjett. Redusert foreldrebetaling er hovedårsaken til at satsene øker betydelig mer enn kostnadsøkningen.

Tabell 4 og 5 i rapporten viser satser for driftstilskudd til ordinære barnehager i områder med annen maksimalsats for foreldrebetaling.

Kapitaltilskudd

Gjennomsnittlig kapitalkostnad for barnehager bygget til og med 2024 finnes ved å multiplisere kapitalkostnader for hvert år med tilhørende andel plasser, og deretter summere over år. Veid gjennomsnitt blir 12 276 kroner i 2024. Ganget med kommunal deflator på 4,0 % og 3,5 % for henholdsvis 2025 og 2026, blir dette 13 214 kroner i 2026. 

Barnehager bygget etter 2017 har høyere kapitalsatser. Beregnede satser presenteres i Tabell 10. Høyeste tilskuddsnivå er ca. 41 600 kroner pr. plass og gjelder barnehager bygget i perioden 2024 til 2026.

Familiebarnehager

Tilskuddet pr. heltidsplass med ordinær foreldrebetaling blir beregnet til 241 031 kroner pr. barn under tre år og 193 579 kroner for barn tre år og eldre. Trekker vi ut kapitalkostnaden på 16 984 kroner, utgjør driftstilskuddsdelen henholdsvis 224 047 kroner og 176 595 kroner. 

I tillegg kommer arbeidsgiveravgift. Grunnlaget for arbeidsgiveravgift er personalkostnadene som er oppgitt i tabell 12. En kommune med sats for arbeidsgiveravgift på 14,1 % vil ha en endelig samlet tilskuddssats for små barn på 270 205 kroner. Tilsvarende regnestykke for store barn gir en sats på 216 918 kroner. Satsene, inkludert kapitaltilskudd, har steget med ca. 10,9 % for barn under tre år og 12,0 % for barn over tre år sammenlignet med satsene for 2025.

Tabell 13 viser driftstilskudd spesifisert for differensierte satser for arbeidsgiveravgift, mens kapitaltilskuddet er separert ut i en egen rad under tabellen.

Tabell 14 og 15 i rapporten viser satser for driftstilskudd til familiebarnehager i områder med annen maksimalsats for foreldrebetaling. 

Åpne barnehager

Nasjonale tilskuddssatser beregnes til 24 548 kroner pluss arbeidsgiveravgift for plasser i åpne barnehager med åpningstid mindre enn 16 timer pr. uke og 37 503 kroner pluss arbeidsgiveravgift for plasser i åpne barnehager med åpningstid 16 timer eller mer. Arbeidsgiveravgift skal beregnes med utgangspunkt i lokal prosentsats og det oppgitte avgiftsgrunnlaget på henholdsvis 16 598 kroner og 27 138 kroner pr. plass i barnehager med kort og lang åpningstid. 

For en kommune med arbeidsgiveravgift på 14,1 %, blir satsen for åpen barnehage med kort åpningstid 26 888 kroner. For barnehager med lang åpningstid, blir regnestykket 41 330 kroner. Satsen for barnehager med kort åpningstid reduseres med 3,6 %, mens satsen for barnehager med lang åpningstid øker med 0,1 % fra 2025 til 2026. Årsaken til reduksjon og lav vekst i det beregnede tilskuddet er at antall barn pr. årsverk har økt. 

Tabell 18 viser driftstilskudd til åpne barnehager spesifisert for differensierte satser for arbeidsgiveravgift.

For åpne barnehager beregnes ingen foreldrebetaling i de nasjonale satsene ettersom kommunale tilbud normalt er gratis.

Årlige rapporter