Sluttrapport

Elever med sansetap bør involveres mer i felles klasseromsaktiviteter

Elever med sansetap får ofte opplæring utenfor klasserommet, og læremidlene/læringsressursene som er utviklet for dem blir ikke brukt i klassen som helhet.

Hovedfunn

  • Elever med sansetap får ofte opplæring utenfor klasserommet.
  • Klassen som helhet brukte ikke læremidler som er utviklet for elever med sansetap.
  • Lite erfaringsutveksling blant lærere som har elever med sansetap.

Elever med sansetap opplever ofte å bli undervist utenfor klasserommet

De aller fleste lærerne og skolelederne som medvirket i studien, har som uttalt ambisjon å utforme undervisning som skaper læringsfellesskap som inkluderer alle elevene. Forskerne erfarte likevel at elever med sansetap som går på nærskolen, ofte blir tatt ut av klasserommet.

Forskerne vurderer at elevene med sansetap i større grad bør involveres i klasseromsaktiviteter sammen med medelevene, selv om dette krever mer ressurser. 

Klassen som helhet brukte ikke læremidler som er utviklet for elever med sansetap

Elever med tegnspråk og punktskrift bruker hovedsakelig de samme læremidlene og læringsressursene som andre elever når de er i samme klasserom. Forskerne fant ingen eksempler på at læremidler som er utviklet spesifikt for elevene med sansetap, ble brukt helhetlig i klasser der det også er elever uten sansetap.

Lite erfaringsutveksling blant lærere som har elever med sansetap

Kommune- og skoleledelse gir lærere med punktskrift- og tegnspråkelever god adgang til å bestille inn materiell, læremidler og læringsressurser til elevene sine. Det er mer utfordrende å sette av tid og ressurser til kompetanseutvikling – selv om det er behov for det.

Det er lite erfaringsutveksling blant lærere som har elever med sansetap. Forskerne vurderer at det med fordel kunne blitt tilrettelagt bedre for at disse lærerne, og særlig kontaktlærerne, fikk delta i nettverk med andre lærere i samme situasjon.