De nye læreplanene har blitt en mer naturlig del av lærernes hverdag

Tidligere skapte covid-19-pandemien utfordringer for lærernes arbeid med LK20, men med tiden kom tilpasninger til de nye læreplanene. Nå føler lærerne at de nye elementene i LK20 er godt integrert i undervisningen, og de opplever nye muligheter og utfordringer i klasserommet. 

Hovedfunn

  • De nye læreplanene har blitt en naturlig del av lærernes undervisningspraksis. 
  • Implementeringen av LK20 skaper nye muligheter for dybdelæring og profesjonsfaglig digital kompetanse. 
  • Implementeringen av LK20 skaper utfordringer med tid, kompleksitet og ressurser. 

Implikasjoner og anbefalinger fra forskerne.

En naturlig del av lærernes undervisningspraksis  

Rapporten analyserer hvordan læreres oppfatninger og praksiser har endret seg med implementeringen av LK20. Den ser også på suksesser og hindringer lærerne har opplevd over tid. 
 
Den første delrapporten i dette prosjektet viste at covid-19-pandemien skapte utfordringer for lærernes arbeid med LK20. Lærerne måtte tilpasse seg nye undervisningsmetoder og digitale verktøy på kort tid, noe som påvirket implementeringen av læreplanen. 
 
Den andre delrapporten viste at implementeringen var i gang, med flere eksempler på hvordan fagene tilpasset seg de nye kravene. For eksempel ble flerspråklighet innarbeidet i engelskfaget, og programmering ble en del av matematikkundervisningen. Musikkfaget skilte seg ut ved at lærerne slet med tverrfaglighet, men de jobbet godt med digitale ressurser og kjerneelementer. 
 
Denne tredje delrapporten viser at lærerne nå føler at de nye elementene i LK20 er godt integrert i undervisningen. Dette betyr at de nye læreplanene har blitt en naturlig del av deres undervisningspraksis. Lærerne rapporterer om økt elevmedvirkning i undervisningen. Elevene får være med på å bestemme temaer og arbeidsmåter, noe som har ført til økt engasjement og motivasjon blant elevene. Det er også flere eksempler på vellykket tverrfaglig arbeid, spesielt i fag som engelsk og samfunnsfag. 

Nye muligheter for dybdelæring og profesjonsfaglig digital kompetanse

I denne fasen av implementeringen har det dukket opp nye momenter som opptar lærerne. Særlig bruken av kunstig intelligens i engelsk og ulike måter å forstå dybdelæring på i matematikk og musikk er viktige temaer. I samfunnsfag er det tydelig at alt har en sammenheng, da faget er strukturert på en måte som kombinerer flere disipliner og temaer. Dette gjør det mulig for lærerne å enklere knytte sammen ulike temaer og kompetansemål og å arbeide med dybdelæring.  

 
Videre er det ulike tilnærminger til profesjonsfaglig digital kompetanse i fagene, som viser variasjoner i hvordan lærere og skoler integrerer digitale ferdigheter i undervisningen, avhengig av tilgjengelige ressurser og spesifikke faglige behov. Bruken av digitale ressurser er fremtredende, spesielt i fag som matematikk og musikk. Dette har bidratt til å styrke elevenes digitale kompetanse og gjort undervisningen mer variert og engasjerende. I samfunnsfag har lærerne jobbet med å styrke profesjonsfaglig digital kompetanse, noe som har vært spesielt viktig for å fremme digitalt medborgerskap blant elevene.  

Lærerne opplever at LK20 gir større frihet til å tilpasse undervisningen til elevenes individuelle behov. Dette har ført til økt mestringsfølelse blant elever som tidligere har slitt med fag som matematikk og norsk. 

Utfordringer med tid, kompleksitet og ressurser 

Samtidig finner forskerne flere eksempler på spenninger og friksjoner i fagene. I engelsk og musikk er det tidspress grunnet få timer, og flere skoleutviklingsprosjekter som oppleves å være på siden av LK20 opptar lærernes tid. I matematikk og musikk er det spenninger rundt kompleksiteten i LK20. I matematikkfaget opplever lærerne utfordringer med å innarbeide kjerneelementer som resonnering og argumentasjon, samtidig som de må sørge for at elevene utvikler nødvendige praktiske ferdigheter. Det er også ulike tolkninger av tverrfaglighet og programmering, noe som skaper utfordringer.  

 
Bruken av digitale ressurser er fremtredende, men lærerne må balansere mellom effektiv bruk og å unngå at elevene blir distrahert av teknologien. I musikkfaget er det utfordrende å få til dybdelæring i et fag med få timer per uke. Lærerne opplever også at det er krevende å få til tverrfaglig samarbeid, spesielt på små skoler med få kolleger med musikk-kompetanse. Bruk av digitale ressurser er viktig, men det er utfordringer knyttet til tilgang på spesialrom og nødvendig utstyr. 

Implikasjoner og anbefalinger fra forskerne 

Forskerne kommer med tolv anbefalinger i rapporten, basert på deres funn: 

  • Sikre skoleeiers og skoleledelsens fortsatte engasjement i arbeidet med LK20. Styrke engasjementet der det er mangelfullt eller fraværende. 
  • Utnytte det potensialet som ligger i allerede eksisterende møteplasser som partssamarbeid og plangrupper for utvikling av profesjonsfellesskapet og implementering av LK20. 
  • Utvikle og tilrettelegge for gode strukturer og rammeverk som gir retning for fagutviklingen og bedre balanse mellom løpende oppgaver og kunnskapsutvikling. 
  • Tydeliggjøre for lærerne sammenhengene mellom andre utviklingsprosjekter på skolene og andre oppgaver i fagene. Prosjekter som ikke kan relateres til LK20 bør nedtones. 
  • Støtte opp under tverrfaglige samarbeidsarenaer for å fremme en felles forståelse av de ulike elementene og begrepene i LK20. 
  • Ansvarliggjøre skoleeier når det gjelder skolenes digitale opplæring. 
  • Øke statlig engasjement og regulering når det gjelder digital opplæring med vekt på Barnekonvensjonens prinsipper. 
  • Sikre at lærerne har tilgang til LK20-tilpassede læreverk, både digitale og analoge. 
  • Styrke profesjonsfaglig digital kompetanse i samfunnsfag, hvor faget har et særskilt ansvar. 
  • Adressere tidspresset som oppleves særlig i fagene engelsk og musikk ved at fagene enten spesialiserer seg mer eller får utvidet timetallet. 
  • Forbedre arbeidsvilkår for tverrfaglighet og bruk av spesialrom i musikkfaget ved at lærerne får tilfredsstillende arbeidsvilkår. 
  • Øke læreres kompetanse i digitale ressurser og programmering i matematikk for å ta dem bedre i bruk for elevenes læring. 

Evalueringen av Fagfornyelsen (EVAFF)