Vurdering av strukturendringene i fellesfag
Med de nye læreplanene ble det gjort strukturendringer i fellesfagene norsk og engelsk på yrkesfaglig utdanningsprogram. Denne rapporten redegjør for hvilke opplevelser, erfaringer og synspunkter fellesfaglærere, yrkesfaglærere og elever har med denne strukturendringen.
Denne rapporten undersøker strukturendringen av fellesfagene engelsk og norsk på yrkesfaglig utdanningsprogram som ble innført med nye læreplaner fra og med skoleåret 2020/2021. Strukturendringen innebar at engelskfaget i sin helhet ble samlet til vg1, mens norskfaget ble samlet til vg2. Rapporten redegjør for hvilke opplevelser, erfaringer og synspunkter fellesfaglærere, yrkesfaglærere og elever har med denne strukturendringen.
Hovedfunn
- Det å ikke ha norsk på vg1 ser ut til å være en utfordring for en del elever på yrkesfag.
- Strukturendringen kan gi ulike utslag for forskjellige elevgrupper.
- Lærerne opplever strukturendringen ulikt.
- Forskerne anbefaler:
- at Udir vurderer hvilke kriterier og hensyn som bør vektlegges
- at Udir vurderer hvilke elevgrupper ordningen først og fremst er ment å treffe. Dette henger sammen med hva formålet med fellesfagene på yrkesfag skal være