Veiledning for barnehageeiere for å styrke kvaliteten i barnehagen

Sammenstilling av kunnskapsgrunnlaget

En klar tendens i den utvalgte litteraturen var at barnehagenes oppgaver og innhold ikke er noe som kan bestemmes ovenfra. For at barnehagene skal kunne oppfylle funksjonene sine som samfunnsinstitusjoner, er det nødvendig at aktører på alle nivå deltar i diskusjoner og forhandlinger om barnehagers funksjon, organisering og innhold.

Piloten viser at det finnes lite forskningsbasert kunnskap omkring barnehageeieres arbeid med å ivareta sitt ansvar for kvaliteten i barnehagene.

Veiledningsprosjekt med 30 barnehageeiere

Erfaringer fra veiledningsprosjektet tyder på at faglig forsvarlig barnehageeierskap krever

  • gode rutiner og gode prosesser for å jobbe kontinuerlig med barnehagekvalitet
  • at barnehageeierne får støtte til å overholde regnskaps- og ansvarsplikten sin
  • at alle beslutningsnivåer gjennom samskapingsprosesser bidrar i drøftinger og avgjørelser til barnas beste
  • at barnehageeierne får muligheter for faglig utvikling og oppdatering
  • klar rolle- og ansvarsdeling mellom barnehageeiere og barnehagemyndighet
  • at barnehageeierne har barnehagefaglig kompetanse minst på barnehagelærernivå, og har mulighet for nettverk med andre i samme rolle

Rapporten gir noen anbefalinger om videre utvikling av barnehageeierrollen knyttet til kvalitet i barnehagene.

Om rapporten