Veiledning for barnehageeiere for å styrke kvaliteten i barnehagen
Sammenstilling av kunnskapsgrunnlaget
En klar tendens i den utvalgte litteraturen var at barnehagenes oppgaver og innhold ikke er noe som kan bestemmes ovenfra. For at barnehagene skal kunne oppfylle funksjonene sine som samfunnsinstitusjoner, er det nødvendig at aktører på alle nivå deltar i diskusjoner og forhandlinger om barnehagers funksjon, organisering og innhold.
Piloten viser at det finnes lite forskningsbasert kunnskap omkring barnehageeieres arbeid med å ivareta sitt ansvar for kvaliteten i barnehagene.
Veiledningsprosjekt med 30 barnehageeiere
Erfaringer fra veiledningsprosjektet tyder på at faglig forsvarlig barnehageeierskap krever
- gode rutiner og gode prosesser for å jobbe kontinuerlig med barnehagekvalitet
- at barnehageeierne får støtte til å overholde regnskaps- og ansvarsplikten sin
- at alle beslutningsnivåer gjennom samskapingsprosesser bidrar i drøftinger og avgjørelser til barnas beste
- at barnehageeierne får muligheter for faglig utvikling og oppdatering
- klar rolle- og ansvarsdeling mellom barnehageeiere og barnehagemyndighet
- at barnehageeierne har barnehagefaglig kompetanse minst på barnehagelærernivå, og har mulighet for nettverk med andre i samme rolle
Rapporten gir noen anbefalinger om videre utvikling av barnehageeierrollen knyttet til kvalitet i barnehagene.
Om rapporten
Våren 2021 fikk OsloMet i samarbeid med Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Østfold og Telemarksforskning i oppdrag fra Utdanningsdirektoratet å gjennomføre prosjektet «Pilotprosjekt – veiledning til barnehageeiere for å styrke kvaliteten i barnehagen». Prosjektet besto av tre deler,
som samlet sett skal bidra til å styrke kunnskapen om barnehageeieres arbeid med kvalitet i barnehager:
- Sammenstille kunnskapsgrunnlaget om barnehagekvalitet med vekt på eierrollen
- Veiledningsprosjekt med 30 barnehageeiere
- Vurdere om et indikatorsett skulle utvikles
Prosjektet ble avsluttet høsten 2023.