Søkere med behov for tilrettelegging

Denne tolkningsuttalelsen er markert som utgått fordi den omhandler den gamle opplæringsloven.

Vi har svart på spørsmål om fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne (§ 6-17) og inntak for elever som har rett til spesialundervisning, og som mangler karakteret i mer enn halvparten av fagene (§ 6-22).

Bakgrunnen er et spørsmål om

  • hvilke elever som kan tas inn etter hvilke paragrafer, for eksempel multifunksjonshemmede søkere som trenger omfattende tilrettelegging.
  • hva tilretteleggingen det blir vist til i § 6-17 kan være

Fylkeskommunen kan ta inn multifunksjonshemmede søkere og andre søkere som har behov for en omfattende tilrettelegging, der valg av utdanningsprogram kan ha underordnet betydning, etter § 6-17.

Den særskilte tilretteleggingen som det blir vist til i § 6-17 kan være fysisk tilrettelegging, tilgang på hjelpemidler, særskilt kompetanse i undervisningspersonalet, ekstra lærertetthet, og så videre.