Avtalt oppstart, foreldrebetaling og tilskudd
Barn med avtalt oppstartsdato etter rapportering og barn som kun betaler foreldrebetaling på rapporteringstidspunktet utløser ikke tilskudd til private barnehager.
En kommune i Vestfold og Telemark har vedtatt tilbakebetaling av tilskudd til noen private barnehager i kommunen. Kommunene har månedlige rapporteringer av barn i private barnehager. Kommunen spurte barnehagene om når oppstartsdato var for barna som hadde fått tildelt plass i barnehagene. Flere av de rapporterte barna hadde oppstartsdato i barnehagen etter rapporteringene og betalte ikke foreldrebetaling på rapporteringstidspunktene.
Vi gjør oppmerksom på at vi kun uttaler oss på generelt nivå i det følgende.
1. Barn med avtalt oppstartsdato etter rapportering utløser ikke tilskudd
Slik vi forstår dere, lurer dere for det første på om barn som har oppstartsdato etter rapporteringen kan rapporteres etter forskriften om tildeling av tilskudd til private barnehager (forskriften) § 12 første til tredje ledd.
Private barnehager har krav på tilskudd for barn som rapporteres i samsvar med forskriften § 12. For å få utløst tilskudd, må barnehagen rapportere om «barn[…]i barnehagen per 15. desember» i årsmeldingen, jf. § 12 første ledd. Tilsvarende gjelder for rapportering etter § 12 andre og tredje ledd. Slik vi forstår begrepet «barn[…]i barnehagen» gjelder dette barn som har tilhørighet til barnehagen, jf. bruken av ordet «i». Spørsmålet er om barn som har avtalt oppstartsdato i barnehagen etter rapporteringene regnes som «barn[…]i barnehagen».
Bestemmelsen er taus om hvor stor grad av tilhørighet til barnehagen som kreves for å kunne rapporteres i årsmeldingen. Det taler i utgangspunktet for at det ikke kreves mye tilhørighet for at private barnehager skal kunne rapportere «barn[…]i barnehagen».
En rapportering av et barn etter forskriften § 12 innebærer en vesentlig tilståelse av offentlige midler fra kommunene til private barnehager. Formålet med tilskuddet er å sette private barnehager i stand til å gi barn et barnehagehagetilbud i samsvar med barnehageloven og tilhørende regelverk. Hensynet til at offentlige midler faktisk brukes til formålet, taler for at barn som har avtalt oppstartsdato i barnehagen etter rapporteringen ikke regnes som «barn[…]i barnehagen».
Systematikken i forskriften taler også for at barn som har avtalt oppstartsdato i barnehagen etter rapporteringen ikke regnes som «barn[…]i barnehagen». Etter forskriften § 12 andre ledd kan kommunen fastsette egne rapporteringer av barn gjennom tilskuddsåret, og i tredje ledd er det en sikkerhetsventil ved at private barnehager skal rapportere hvis det er «store aktivitetsendringer i barnehagen». Dette fanger opp at barn har begynt eller sluttet i barnehagen siden forrige rapportering, og sikrer at tilskuddet finansierer plasser i barnehagen som brukes. Hvis det åpnes for at barn med avtalt oppstartsdato etter rapporteringen kan rapporteres, vil behovet for egne rapporteringer og «store aktivitetsendringer» være mindre.
I Alstadhaug tingretts dom[1] 28. januar 2019 gjaldt saken krav om erstatning som følge av feil beregning av tilskudd til privat barnehage for årene 2015 og 2016. Barnehagen hadde rapportert barn i årsmeldingen som hadde avtalt oppstart etter rapporteringen 15. desember i 2015 og 2016. Domstolen kom til at disse barna ikke kunne rapporteres. Dommen gjelder dagjeldende forskrift om likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager (forskrift om likeverdig behandling) § 7. Denne bestemmelsen er i det vesentlige videreført i forskriften § 12, som betyr at dommen har relevans i tolkningen av § 12.
Domstolen uttaler om vilkåret «antall barn[…]i barnehagen» etter forskrift om likeverdig behandling § 7 at:
Rent språklig trekker dette i retning av at det er de barn som reelt sett har plass i barnehagen den 15. desember som skal rapporteres. Også rettstekniske hensyn tilsier en slik fortolkning. En regel som tillater rapportering av barn som tiltrer sin plass på et senere tidspunkt, vil føre med seg spørsmålet om hvilken tidsmessig yttergrense som i så tilfelle skal gjelde. Også sammenhengen i reglen i forskriften støtter et slikt tolkningsresultat, i det dens § 3, siste ledd, åpner for en ny fastsettelse av tilskuddet dersom det oppstår store aktivitetsendringer i barnehagen. Endelig støttes resultatet også av Utdanningsdirektoratets faglige veileder til den gjeldende forskrift. I veilederen til årsmelding for 2018, er det uttalt at den tilsvarende formulering i dagens forskrift skal forstås slik at det er det «faktiske antallet barn som går i barnehagen eller som disponerer en plass i barnehagen per 15.12» som skal rapporteres.
Det taler for at barn som har avtalt oppstartsdato i barnehagen etter rapporteringen ikke regnes som «barn[…]i barnehagen».
Etter en samlet vurdering, mener vi at barn som har avtalt oppstartsdato i barnehagen etter rapporteringene i forskriften § 12 første til tredje ledd ikke regnes som «barn[…]i barnehagen». Disse barna utløser ikke tilskudd før de fanges opp av neste rapportering.
Her er det viktig å være klar over at det er opprinnelig avtalt oppstartsdato i barnehagen som skal legges til grunn i vurderingen av om barnet regnes som «barn[…]i barnehagen». Det er ikke en plikt til å bruke barnehageplassen etter barnehageloven. Det betyr at foreldrene ensidig kan endre oppstartsdatoen til et senere tidspunkt, eller at barnet av ulike grunner ikke kan møte opp til avtalt oppstart. I slike tilfeller skal opprinnelig avtalt oppstartsdato legges til grunn, da barnehagen har stilt barnehageplassen til barnets disposisjon fra denne dato. Hvis barnehagen og foreldre sammen blir enige om en senere oppstartsdato enn den som opprinnelig er avtalt, så innebærer at det at barnet først disponerer barnehageplassen fra denne datoen. Da er det endret oppstartsdato som skal legges til grunn for rapporteringen.
2. Barn som kun betaler foreldrebetaling, utløser ikke tilskudd
Videre forstår vi dere slik at dere lurer på om barnehagene kan rapportere barn som kun betaler foreldrebetaling på rapporteringstidspunktet etter forskriften § 12 første til tredje ledd.
Vi forutsetter i det følgende at barnet har avtalt oppstart i barnehagen etter rapporteringstidspunktene, men at det betales foreldrebetaling for barnet på rapporteringstidspunktet etter forskriften § 12 første til tredje ledd. Spørsmålet er om barn som det kun betales foreldrebetaling for på rapporteringstidspunktet regnes som «barn[…]i barnehagen».
Før vi går videre, gjør vi oppmerksom på at vi antar at det er svært få tilfeller hvor det betales foreldrebetaling til barnehagen uten at barnet faktisk disponerer plassen.
Som omtalt ovenfor, er § 12 første ledd taus om hvor stor grad av tilhørighet til barnehagen som kreves for å kunne rapporteres i årsmeldingen. Det taler i utgangspunktet for at det ikke kreves mye tilhørighet for at private barnehager skal kunne rapportere «barn[…]i barnehagen». Foreldrebetalingen viser at barnet har en form for tilhørighet til barnehagen. Det taler i utgangspunktet for at barn det betales foreldrebetaling for til barnehagen regnes som «barn[…]i barnehagen».
I dommen fra Alstadhaug tingrett skriver retten at «det er de barn som har tiltrådt sin plass, enten ved at den er tatt i bruk eller ved at foreldrebetaling er iverksatt, den 15. desember hvert år som skal medtas i barnehagens årsrapport.»
Dette taler i utgangspunktet for at barn det betales foreldrebetaling for på rapporteringstidspunktet skal regnes som «barn[…]i barnehagen».
Retten begrunner ikke hvorfor iverksatt foreldrebetaling tilsier at barnet «har tiltrådt sin plass». Fordi barnehagene hadde rapportert barn som hadde oppstart i barnehagen etter 15. desember i 2015 og 2016 var det klart at vilkåret «barn[…]i barnehagen» ikke var oppfylt. Det var derfor ikke nødvendig for resultatet i dommen å gå nærmere inn på hvorfor iverksatt foreldrebetaling tilsier at et barn disponerer en barnehageplass. Rettskildene domstolen bruker for å komme frem til rettsregelen sier heller ingenting om at iverksatt foreldrebetaling innebærer at barnet regnes som «barn[…]i barnehagen». Det gjør at dommen svekkes som argument for at iverksatt foreldrebetaling alene innebærer at vilkåret «barn[…]i barnehagen» er oppfylt.
Som beskrevet ovenfor, innebærer en rapportering av barn etter forskriften § 12 en vesentlig tilståelse av offentlige midler fra kommunene til private barnehager. I punkt 11.3.1 i Prop. 103 L (2015-2016) skriver Kunnskapsdepartementet, i forbindelse med omtalen av forslaget om organiseringen av opptak av barn født i september eller oktober at «[d]e private barnehagene har videre ikke rett på tilskudd til plasser som ikke er i bruk.»
Hvis barnehagen får tilskudd for barn det som kun betales foreldrebetaling for på rapporteringstidspunktet, vil det innebære at barnehagen får tilskudd uten at den gir barnet et barnehagetilbud, som er formålet med tilskuddet. Dette taler for at barn som det kun betales foreldrebetaling for på rapporteringstidspunktet ikke regnes som «barn[…]i barnehagen».
Vi mener samlet sett at barn som det kun betales foreldrebetaling for ikke regnes som «barn[…]i barnehagen», og vi har lagt særlig stor vekt på formålet med tilskuddet i vurderingen. Det er avtalt oppstartsdato som er avgjørende for om barnet regnes som et «barn[…]i barnehagen».
3. Foreldrebetaling kan i utgangspunktet legges til grunn for at barnet har plass i barnehagen
Vi har ikke holdepunkter for at det er utstrakt feilrapportering av barn i private barnehager. En inngående kontroll av rapporteringene vil føre til unødvendig ressursbruk både hos kommunene og de private barnehagene, og kan påvirke forholdet mellom kommunene og de private barnehagene negativt.
Barnets foreldre vil som oftest betale for barnehageplassen fra den datoen barnet har avtalt oppstart. Det et er derfor uproblematisk i de fleste tilfeller å legge til grunn at iverksatt foreldrebetaling innebærer at vilkåret «barn[…]i barnehagen» er oppfylt. Det betyr at med mindre kommunen har konkret mistanke om at enkelt barnehager rapporterer barn som ikke regnes som «barn[…]i barnehagen», så er det ikke nødvendig å undersøke nærmere om samtlige barn som rapporteres i årsmeldingen eller i kommunens egne rapporteringer oppfyller vilkåret i forskriften § 12 første ledd.
Vi vil imidlertid vurdere om det er behov for å gjøre endringer i veiledningsteksten til årsmeldingen for 2025.
Referanse: 2025/4172