Funn fra tilsyn på barnehageområdet i 2021

Kommunenes ansvar for veiledning og tilsyn av barnehageeiere

Kommunens ansvar for veiledning og tilsyn ble undersøkt i til sammen seksten tilsyn. Tilsynene var ulikt innrettet med forskjellige temaer.

Kommunene skal bruke risikovurderinger når den velger barnehageeiere og tema for tilsyn

I tretten av femten tilsyn fant statsforvalterne at kommunene ikke bruker den kunnskapen de har til å gjøre risikovurderinger for å vurdere behov for veiledning og tilsyn med barnehagene. I elleve tilsyn ble det avdekket at kommunene ikke har tilstrekkelig kunnskap om hvordan alle barnehageeierne oppfyller sine plikter etter barnehageloven.

I over halvparten av tilsynene fant statsforvalterne at kommunene ikke har oversikt over pliktene til eier i barnehageloven, og i litt under halvparten av tilsynene ble det avdekket at kommunene ikke gjennomfører veiledning og tilsyn i tråd med sine risikovurderinger.

I fem tilsyn fant statsforvalterne at kommunenes risikovurderinger ikke er basert på oppdatert og gjeldende forståelse av barnehageloven, og i ett tilsyn hadde de heller ikke tilstrekkelig kunnskap om hvordan alle eierne oppfyller pliktene de har etter barnehageloven.

Kommunene skal bruke veiledning som virkemiddel for å påse regelverksetterlevelse

Kommunen kan velge å bruke veiledning som virkemiddel for å påse regelverksetterlevelse. Dette er derfor ikke et krav som statsforvalterne kan undersøke i tilsyn. Statsforvalterne kan imidlertid kontrollere om kommunens veiledning var basert på en oppdatert og gjeldende forståelse av loven hvis kommunen velger å bruke veiledning som virkemiddel. Statsforvalteren avdekket brudd i syv av ni tilsyn.

Kommunene skal gjennomføre tilsyn

Kommunen skal gjennomføre tilsyn når det er nødvendig for å påse regelverksetterlevelse hos barnehageeieren. Risikovurderingen avgjør om det er nødvendig med tilsyn. I de tilfellene kommunen har valgt å bruke veiledning som virkemiddel, og dette ikke fører til regelverksetterlevelse, er det nødvendig å bruke tilsyn som virkemiddel. Det er imidlertid ikke en forutsetning for tilsyn at kommunen først har prøvd veiledning. Statsforvalterne fant brudd på dette området i alle de fjorten tilsynene.

Halvparten av tilsynene avdekket at kommunene ikke vurderte og konkluderte på om barnehageeier oppfyller kravene i barnehageloven. I fem tilsyn ble det avdekket at kommunens tilsyn ikke var basert på oppdatert og gjeldede forståelse av barnehageloven og at de ikke formidlet sine vurderinger og konklusjoner skriftlig til barnehageeier.

I tre tilsyn fant statsforvalteren at kommunene ikke innhentet tilstrekkelig informasjon om barnehageeiernes praksis som gjorde at de kunne ta stilling til om barnehageeier oppfyller barnehageloven.

Kommunenes reaksjoner og vedtak etter tilsyn

Dette temaet ble undersøkt i syv tilsyn og i fem av tilsynene ble det avdekket at kommunenes pålegg om retting eller vedtak om stenging ikke inneholdt de reglene vedtaket bygger på, de faktiske forholdene vedtaket bygger på, de hovedhensyn som har vært avgjørende ved utøving av forvaltningsmessig skjønn, klageadgang, klagefrist, klageinstans, fremgangsmåte ved klage, informasjon om retten til å se sakens dokumenter og retten til å be om utsatt iverksettelse.

I fire tilsyn avdekket statsforvalterne at forhåndsvarsel ikke inneholdt opplysninger om det rettslige og faktiske grunnlaget for det varslede vedtaket, en beskrivelse av hva vedtaket innebærer, eller en frist for uttalelse.

I to tilsyn ble det avdekket at kommunene ikke sendte forhåndsvarsel i tilfeller hvor den skal vedta pålegg om retting eller stengning og i ett tilsyn ble det avdekket at kommunene ikke ga frist for retting i sine pålegg om retting. I ett tilsyn fant statsforvalteren også at kommunene ikke fulgte opp at bruddene på barnehageloven ble rettet.

Kommunen må gjennomføre risikovurderinger og bruke disse til å vurdere valg av riktig virkemiddel i form av veiledning og tilsyn. Formålet med veiledning og tilsyn er at kommunen skal påse at barnehageeierne oppfyller kravene i barnehageloven. Dette for å sikre at barna får det barnehagetilbudet de har krav på.