Mer grunnskoleopplæring

Kommunen og fylkeskommunen kan tilby mer grunnskoleopplæring til de som har fullført grunnskolen, eller tilsvarende opplæring.

Både kommuner og fylkeskommuner har mulighet til å tilby mer grunnskoleopplæring til de som har fullført grunnskolen, eller tilsvarende opplæring. Det står i opplæringsloven § 9-7. Tilbudet skal bidra til at ungdommene får bedre forutsetninger for å kunne fullføre den videregående opplæringen med studie- eller yrkeskompetanse. Kommuner og fylkeskommuner har ikke en plikt til å tilby mer grunnskoleopplæring, og kostnadene må dekkes innenfor gjeldende ramme.

Ansvarsforhold

Hvis det er kommunen som setter i gang et tilbud om mer grunnskoleopplæring er det den som er ansvarlig, og det samme gjelder for fylkeskommunen. Kommuner og fylkeskommuner kan også velge å samarbeide om tilbudene.

Hvis kommuner og fylkeskommuner skal samarbeide om grunnskoleopplæringen, må de avtale hvordan ansvarsforholdene skal være, hvordan de skal finansiere tilbudet og hvem som skal ha arbeidsgiveransvar for lærerne. Det er også viktig å avklare hvem som skal ha ansvar for vurdering og dokumentasjon og eventuell individuell tilrettelegging. Ved avtaler om samarbeid bør oppgavefordelingen fremgå klart av en skriftlig avtale.

Tilbudet om mer grunnskoleopplæring skal være frivillig og gratis for den enkelte.[1] Deltakere i tilbudet har ikke rett til utdanningsstøtte.

Vilkårene for mer grunnskoleopplæring

Vilkårene for å motta mer grunnskoleopplæring er at man har rett til videregående opplæring etter § 5-1, og at man har behov for mer grunnskoleopplæring for å kunne oppnå studie- eller yrkeskompetanse. Tilbudet om mer grunnskoleopplæring gjelder for deltakere mellom 16 og 24 år. Behovet for mer grunnskoleopplæring skal vurderes konkret og knyttes til hvilke muligheter den enkelte har til å fullføre videregående opplæring. 

Med mer grunnskoleopplæring kan deltakeren få mulighet til å forbedre grunnskolevitnemålet, men man skal ikke få tilbud om mer grunnskoleopplæring hvis dette er den eneste grunnen til at man ønsker det. Vilkårene som er nevnt over må derfor uansett være oppfylt.

Det står i opplæringsloven § 9-7 at dersom man får mer grunnskoleopplæring, skal opplæringen bli gitt som forberedende opplæring etter § 18-2. Det vil si at man følger opplæring for voksne i kapittel 18 flg. Dette innebærer blant annet at deltakerne i mer grunnskoleopplæring har rett til skyss dersom de oppfyller vilkårene i opplæringsloven § 21-1.[2]

Innholdet i opplæringen

Det står i opplæringsforskriften § 14-1 at kommunen og fylkeskommunen kan velge om de skal gi opplæring etter modulstrukturerte læreplaner for voksne, eller læreplanene i LK20 som gjelder for ungdom i grunnskolen. Det er kun mulig å forbedre grunnskolevitnemålet dersom deltakeren får opplæring i læreplanene i LK20, siden karakterer i modulstrukturerte læreplaner ikke kan føres på samme vitnemål. Se kapittel 10 i føringsskrivet.

Ungdom som får tilbud om mer grunnskoleopplæring har rett på særskilt språkopplæring og individuell tilrettelegging hvis de har behov for det.

Les mer om tilrettelegging i Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging.

Les mer om særskilt språkopplæring.

Vurdering

Deltakere som får mer grunnskoleopplæring har rett til underveisvurdering, sluttvurdering og dokumentasjon. Dette står i opplæringsforskriften kapittel 15. 

Deltakerne får ikke karakter i orden eller i oppførsel, og voksenopplæringen fører heller ikke fravær. Hvis deltakerne har stort fravær, kan dette likevel føre til at læreren ikke får grunnlag for vurdering.

Dokumentasjon

Hvis det er kommunen som tilbyr mer grunnskoleopplæring, er det kommunen som har ansvaret for å utstede nytt grunnskolevitnemål.

Dersom det er fylkeskommunen som tilbyr mer grunnskoleopplæring, vil det være fylkeskommunen som har ansvaret for å utstede nytt grunnskolevitnemål. Se opplæringsforskriften kapittel 15, og kapittel 10 i føringsskrivet.

Den som tilbyr mer grunnskoleopplæring, må derfor sørge for å ha tekniske systemer som er tilrettelagt for utstedelse av grunnskolevitnemål for deltakere som får mer grunnskoleopplæring.

Hvis fylkeskommunen inngår avtale med aktuelle kommuner om å tilby mer grunnskoleopplæring, kan den for eksempel avtale at fylkeskommunen tar ansvaret for opplæringen, inkludert underveisvurderingen og sluttvurderingen, og at kommunen tar ansvaret for å utstede nytt grunnskolevitnemål til de deltakerne som er bosatt i kommunen.